24 mei 2019 Dag 12

24 mei 2019 - Erkner, Duitsland

Om zes vertrokken de eerste vliegtuigen weer vanaf vliegveld Tegel-Berlin. Voornamelijk van EasyJet, Ryanair, Germanwings. Budget maatschappijen. Kon dus rustig inpakken want vanaf acht uur kon ik aanschuiven aan het ontbijtbuffet. Om circa 8.45uur op de fiets en eerst weer terug naar de route, had een kortere route uitgezocht waarbij ik ook dichterbij de Brandenburger Tor uit zou komen en dat lukte. Na 9 km was ik weer op de Strasse der 17 Juni welke loopt tot aan de Brandenburger Tor. Maar dat duurt nog wel wat km's..... Daar aangekomen even gekeken naar alle drukte en natuurlijk 'de' foto laten maken. Was ik toch vergeten mijn waterflessen te vullen op de camping dus grote vriend Google maar weer geraadpleegd en gekeken of ik nog langs een supermarkt kom en ja hoor, iets van de route in een woonwijk zat er een. Via de mooie straat Unter der Linden verder Oost-Berlijn in. Ben erg moe vandaag...heb 55 km afgelegd en zeker 30 daarvan door Berlijn en aangrenzende steden/stadjes...niet flierefluitend gefietst. Koppie er bij houden. Pff.... best wel een gedoe hier in Berlijn fietsen. Om de weg te vinden... Moet wel zeggen dat de automobilisten erg rekening houden met fietsers. Soms wel erg overdreven voorzichtig en veel ruimte geven. Maar als Nederlander ben je anders gewend hè. Ik heb er nog geen een tegen mij of andere fietsers horen toeteren. Op de bordjes van de route rijden is al helemaal niet te doen dus erg blij met de track, gewoon het lijntje volgen. Ik kwam langs veel toeristische plekjes, zie foto's, en best wel een gek idee dat ik ze volgende week ook bezoek maar dan met Inge. Ik gaf al aan dat ik aardig wat km's gefietst had door de stad maar gelukkig ging de route ook nog wel door stukjes bos, parken en langs meren. Bij een van die meren was men naakt aan het zwemmen en met een ouder echtpaar sprak ik hierover en die waren van mening dat het die Wessies zijn die dat doen. Er is dus nog wel enige onderlinge wrevel tussen de west en oost Duitsers. Vanmiddag om 15.45uur aangekomen op camping Flaken See in Erkner. Ligt in bos dus weer geen groen tapijtje voor mijn tentje.... Er staat een supermodern sanitairgebouw en alles werkt met een oplaadbare magneet key. Al het water dat je gebruikt, warm of koud, douchen afwassen of drinkwater gaat via die magneet key. Gisteren kwamen de vliegtuigen die vertrokken over de camping en vandaag op deze camping komen de vliegtuigen over de gaan landen op vliegveld Tegel-Berlin.  Het was prachtig weer, een lekker zonnetje en een aangename temperatuur. Voor het eerst dat ik last heb van veel muggen dus zit al vroeg in de tent. Zit nu op totaal 890km.

Morgen weer verder.

Groetjes Gert

1. Inge:
    24 mei 2019
    Gefeliciteerd dat je nu echt je doel bereikt hebt. Vervelend dat je zo vermoeid bent....morgen rusten ?
    Tot snel !!!!!!
  2. Sven:
    24 mei 2019
    Gefeliciteerd! Doel 1 vereikt, knap hoor. Op naar Polen. Geniet ervan.
  3. Jeanne:
    25 mei 2019
    Jij zal straks goed de weg kunnen wijzen aan Inge. Groetjes
  4. Herman:
    25 mei 2019
    Gefeliciteerd Gert! 890 kilometer! Ik vond het met de trein al een eind, en dan jij met de fiets, knappe prestatie! Succes op weg naar Polen. Tip: in Berlijn zijn fietsroutes langs historische plaatsen, iets voor jullie? ;)
  5. Sara:
    27 mei 2019
    Nice! Doel bereikt! Vermoeidheid mag. Komt misschien door de stadse gassen :)