26 mei 2019 Dag 14

27 mei 2019 - Zechin, Duitsland

Sonntag Ruhetag.....ach het kwam zo uit. Prima geslapen in de tuin bij Kerstin. Wel apart hoor je tentje opzetten bij iemand in de tuin. Als je de verhalen leest van fietsers die verder gaan dan hier zo'n beetje West-Europa schijnt het daarbuiten heel normaal te kunnen plaatsvinden. Wij stellen niet zo snel ons huis open voor 'vreemdelingen'. Maar goed, lekker kunnen uitslapen/dutten, douchen, ontbijten, alles op z'n gemakkie. Ik heb Kerstin kunnen helpen met backuppen van haar foto's die ze op de telefoon had staan en ze wilde graag haar Nederlands ophalen en bijhouden. Heb haar hierbij kunnen helpen door de Nederlandstalige radiozenders op haar tablet te zetten en een Podcast app te installeren zodat ze Nederlandstalige interviews kan beluisteren. Dat duurde nog wel even want in deze uithoek is er zeer slecht bereik, als ze al een beetje bereik heeft met het mobiele internet dan is dat vaak via een Poolse provider. Vast internet is hier niet aanwezig. Ze had ook nog ergens in de buurt een oud vrijstaand huis staan en daar zijn we 's middags heen gefietst. Morgen (vandaag) zou ze mij gidsen door haar woonomgeving en een stukje Polen.  De dijken langs de Oder zijn ooit in het verleden aangelegd om mensen van buiten de streek aan te trekken, zij werden 'gelokt' door ze na het voltooien van de aanleg van de dijken een lot te laten trekken waarop stond hoeveel hectares grond ze toegewezen kregen. Dat is ook de reden dat de huizen/boerderijen in het buitengebied ver uit elkaar liggen. Kerstin kon veel verhalen vertellen want ze heeft gewerkt en gewoond in Mexico, Amerika, Canada en Nederland. Haar man werd uitgezonden voor het leiden van grote tuinkwekerijen.  Ik heb goed kunnen uitrusten en morgen dan naar Polen! Een land waar ik nog nooit geweest ben en dat is voor mij toch wel speciaal, zeker omdat ik daar nu heen gefietst heb.

Morgen weer verder

Groetjes Gert

1. Jeanne:
    27 mei 2019
    Wat ontzettend aardig zeg, zulke mensen! Daar kunnen wij nog een voorbeeld aan nemen.