27 mei 2019 Dag 15

27 mei 2019 - Grünheide, Duitsland

Polen bereikt! Moet nog even indalen dat ik fietsend Polen bereikt heb. Duitsland van west naar oost door gefietst. Toen ik Polen in fietste gaf me dat een apart gevoel. Polen is een land waar ik nog nooit geweest was en om dat dan te doen op de fiets maakt gaf me een apart euforisch gevoel. Eerdere fietsreizen gingen door landen waar ik al eerder geweest was en dit is toch net iets specialer. Ik werd vanmorgen om 7 uur wakker en had zin in om te gaan fietsen, Polen dat ging het worden. Kerstin zou mee gaan als een soort van gids en vertelde gedurende de 35 km die er nog te gaan waren om Polen te bereiken nog van alles over deze streek. We fietsten lang de Oder via de dorpen Bleyen, Küstrin-Kietz. Onderweg vroeg een Duitse man op leeftijd ons de weg, hij kwam uit Beieren en wilde graag eens in deze streek rondfietsen. Hij was eerst een stuk met de trein gegaan en had nu al weer 600km afgelegd op zijn e-bike.  Uiteindelijk fietsten we Polen via het eerste Poolse stadje Kostrzyn nad Odra. Daar wat rond gefietst en dingen bekeken. Ook koffie met taart genomen en later een warme hap, hoefde ik dat 's avonds niet meer te doen. Koffie met taart is hier spotgoedkoop, 2x koffie met taart voor 3,54 euro. Je kunt hier gewoon met euro's betalen, scheelt weer, hoefde ik geen Zloty's te pinnen. Ook brandstof en boodschappen zijn hier goedkoper maar drank (alcoholische) en sigaretten zijn in Polen duurder dan in Duitsland. Dus gaan de Duitsers en de Polen voor een aantal boodschappen shoppen bij de buren. Ben niet te lang gebleven want wilde met de trein een eind richting Berlijn om voor Berlijn ergens een camping te nemen. Vanuit het Duitse dorp Küstrin-Kietz met de trein tot aan Strausberg gegaan, en ritje van een uurtje. Ik was om 15.10 in Strausberg en had nog 17km te trappen tot aan camping Gründerheider Ferienpark. Deze ligt op circa 40km van Berlijn. Ik zit dit verhaal nu te tikken op een bankje bij de receptie onder een overkapping, hier is wifi en zit ik droog want het regent. Ik had enorm veel mazzel vanmiddag want ik had de buitentent nog niet staan  of het begon te regenen. Morgen blijf ik hier ook nog en woensdag fiets ik naar onze airbnb waar Inge en ik een aantal dagen verblijven om Berlijn te bezoeken. Nog best wel spannend hoe dat gaat. Het adres weet ik , dus daar kom ik wel, maak me meer zorgen of dat voor Inge ook eenvoudig gaat. Ze heeft geluk met de OV staking en van de airbnb eigenaresse heeft ze een handleiding gekregen hoe ze er kan komen via het openbaar vervoer. Morgen dus wederom een rustdag.

Morgen (even) niet verder.

Groetjes Gert

1. Inge:
    27 mei 2019
    Wat een belevenis.
    Nu nog maar twee dagen en zien we elkaar weer