23 mei 2019 Dag 11

24 mei 2019 - Berlin-Tegel, Duitsland

Berlijn is bereikt!

Vanmiddag fietste ik dan via Potsdam Berlijn in. Bijna ongemerkt, er stond een klein bordje na de Glienicker Brücke te hebben overgestoken (zue foto). Deze brug lag tijdens de koude oorlog op de grens van West-Berlijn en de voormalige DDR. Via deze brug werden er spionnen uitgewisseld. De dag begon prachtig met volop zon. Ik werd wakker om half zes maar kon nog slapen tot half acht. De zon maakte het in de tent zo warm dat ik daar wakker van werd. Vandaag lekker rustig aan, klein beetje rustdag. Ontbeten in het zonnetje op een van de picknicktafels op het tentenveldje. Ik had keuze te over want ik was de enige op dit veldje. Heerlijk die zon na de frisse dag gisteren. Rond half elf ging ik op pad en na 16 min. bereikte ik stedelijk gebied, pfff dat was wel even wennen. Wat een drukte al en dit is nog niet Berlijn. Maar gelukkig gingen de nog komende kilometers niet alleen door stedelijk gebied maar ook door bos en parken. Er zaten zelfs flinke klimmetjes bij. Bijvoorbeeld in het Grunewald bij de Grunewaldturm. De route ging door het merengebied van Potsdam en je zag dan ook veel hotels, campings, en watersportverenigingen. De route ging zelfs dwars door een camping heen. Na 43 km ging ik van de route af om naar camping Hotel und City camping Nord te gaan, daar wilde ik overnachten nl. Daarvoor moesten er nog wel 12km voor worden afgelegd. Maakt dat ik vandaag dus 55km heb gefietst. Eenmaal aangekomen op de camping gelijk maar een was gedraaid in de wasmachine bij de receptie. Dacht slim te zijn om dat direct te doen voor ik de tent ging opzetten en me installeren. Dan kon de was straks nog fijn drogen in het zonnetje, maar helaas bleek het tentenveldje vol in de schaduw te liggen en oom geen gras te hebben, voornamelijk alleen maar zand. Niet echt fijn.  Dus maar in de droger die was. Camping is niet duur, slechts 11 euro en gratis goede wifi en douchen zit in de prijs. Aangezien er een hotel bij zit kon je je aanmelden voor een ontbijtbuffet, kosten 7,50. Heb ik dus maar gedaan. Camping ligt wel naast een vliegveld en elke 5 min ging er wel een vliegtuig de lucht in. Maar 23.00uur was het afgelopen. Ben benieuwd wanneer morgenvroeg de eerste weer gaat. Gisteren nog vergeten te melden dat ik twee illegale lifters aan boord had, had, nl twee teken in mijn bovenarmen. Het typische was dat ze alle twee nagenoeg op de zelfde plek zaten, een links de ander rechts. Precies op de plek waar de mouw van het T-shirt ophoudt. Kon ze goed verwijderen en foto's gemaakt zodat ik het in de gaten kan houden. Morgen dus de start richting Polen maar ook natuurlijk naar de Brandenburger Tor. Het eind of startpunt voor de vele R1 fietsers.

Morgen weer verder

Groetjes Gert

1. Eva:
    24 mei 2019
    Top prestatie, Berlijn bereikt. Geniet van het mooie weer. Zal daar vast ook warm zijn.
  2. Arnieke:
    24 mei 2019
    Fantastisch Gert Ik neem mijn petje voor je af en nu een paarfijne dagen met Inge
  3. Inge:
    Woensdag begint dat pas ,Arniek