Dag Denemarken, hallo Duitsland

22 mei 2017 - Jarplund, Duitsland

Vandaag heeft de route mij gebracht tot in Duitsland. Aangekomen op de camping in Jarplund, dat is iets onder Flensburg.
Vanmorgen laat op, het was mistig en bleef maar even liggen om de zon de kans te geven de mist te laten verdwijnen zodat de tent kon drogen. Kon ook nog een lekker bakkie koffie maken met de waterkoker van de camping. Ik moest eerst weer terug naar de route, dat was zo'n 14km. Het was vandaag heerlijk fietsen, zon en weing wind.
De komende dagen zou het weer gaan veranderen, kans op regen en onweer.
We wachten het maar af.
De route leide mij vandaag langs diverse plekjes waar resten van de Vikingen en uit oudheid te zien waren. Dat was al zo de hele route maar dan moest je eerst een eind van de route af, dat heb ik niet gedaan. Uiteraard weer meerdere grafheuvels gezien en bij een stond ook een Haerulfsteen, een runesteen uit circa 800 na chr. toch wel mooi hoor.
Ook gefietst over de Gejlå bro en de Povls bro, dat zijn prehistorische bruggetjes. De Haervejenweg gaat daar over heen, dat is een oude handelsroute uit 1818. De Jutlandroute gaat ook veel over stukken van deze oude weg. Foto's hiervan geplaatst.
Een mooi moment onderweg was dat ik zag hoe een vos een prooi pakt, lijkt me dat je dat niet zo gemakkelijk kunt meemaken. Hoe dat kwam? Nou ik fietste langs een meertje waar ganzen met kuikens in de begroeiing liepen en zij werden gestoord door mij en dus niet alert op ander gevaar, nl een vos. Ik zag de vos een van de kuikens pakken, prachtig moment.
Vlak voor de grens met Duitsland liep de route dwars door een voormalig concentratiekamp uit WO2, heel apart. In Duitsland is de rust en de stilte van Denemarken ver te zoeken, Flensburg moest ik door en ook langs een drukke autoweg, wel fietspad. Een heel verschil met Denemarken.
Op de camping werd voor mij, mijn plekje eerst nog gemaait, een mooi rustig plekje.
Enkelen van jullie vroegen zich af of de eucalyptusolie nu gewerkt heeft, nou deels. Na het opsmeren op de huid bleven ze niet weg maar waren wel minder intensief aanwezig. In de tent ook een papierenzakdoekje met olie neer gelegd en daar geen mug gezien. Het schijnt ook te werken met lavendelolie, kwestie van uitproberen.
Jou vraag Peter, heeft Herman ook gesteld in het blog van 8 mei. Onder zijn vraag staat mijn uitleg, kijk daar even scheelt mij tikwerk.
Gisterenavond had ik bij de pizzaria gegeten en vandaag dan maar weer zelf een "prutje" koken en op verzoek van Elske een foto geplaatst, het is wel deze keer een luxe 3 gangen diner.
Morgen weer verder en heb nog geen idee in welke plaats ik zal stoppen, moet ik zo dadelijk nog uitzoeken.
Dagafstand 85 km totaal afgelegd 574 km GrG

1. Bozzini fabrzio:
    22 mei 2017
    Bravo grande Gert
  2. Inge:
    22 mei 2017
    Weer mooie foto's. Ik zie alleen die foto van de gaten in het veld er niet op. Pas op je enkel hè. Gaten op een camping in Duitslag, dat kan niet goed gaan.....
  3. Jeanne:
    23 mei 2017
    leuk verhaal Gert knap dat je alles zo interessant verwoordt. Succes bij de volgende ritten en hopen op goed weer.