Retourtje Luxemburg - Schengen, de aftrap.

23 juni 2023 - Hergenrath, België

Plan is om een retourtje Luxemburg -Schengen te fietsen, nu ben ik eigenlijk niet zo'n fan van het fietsen van een retourtje omdat ik het dan mis om ergens heen te fietsen, geen eindbestemming zeg maar. Globaal is de route vanaf Maastricht via Zuid-Limburg en België doorsteken naar de Duitse grens onder Aken, daar pak ik een route op die me brengt naar Noord-Luxemburg. Dan ga ik een beetje langs de westkant van Luxemburg en later middendoor naar Luxemburg-stad. Vanaf Luxemburg-stad naar Schengen en via de oostkant van Luxemburg weer op weg naar huis. Vanaf ongeveer het drielandenpunt van B-D-Lux fiets ik via de Duitse Eifel verder noordwaarts en ongeveer bij Roermond kom ik Nederland weer in. Vanaf daar kijk ik ff wat ik doe, de trein of nog 2 dagen fietsen naar huis. Deze reis wil ik voor het eerst gebruik maken van de organisatie Welcome to my Garden, een initiatief van enkele studenten wat ontstaan is in de coronacrisis. Meer info op http://www.welcometomygarden.org  Je mag bij mensen ,die bij deze organisatie zijn aangesloten, je tentje opzetten in hun tuin en meestal is er wel drinkwater. Andere voorzieningen, als die er zijn, zijn extra en niet vanzelfsprekend. Vanavond heb ik een adresje in Kelmis in België. Krijg net bericht dat de aanvraag bij iemand voor de zaterdag ook bevestigd is. Er is ook een app van deze organisatie waar je via een kaart kunt zoeken naar adresjes. De kaart laat zien waar je je bevindt zodat je makkelijk kunt zoeken.Ben benieuwd hoe het op deze reis met de communicatie gaat, het deel van België waar ik doorheen fiets zal Franstalig zijn met hier en daar nog Duitstaligen? Ik kan geen woord Frans........maar komt vast goed. Luxemburg heeft zijn eigen taal die geen mens spreekt op de wereld en wellicht lukt het daar wel met wat Engels en Duits......? Vanmorgen om 7.30 samen met Inge vertrokken, zij moest werken en zo konden we nog een stukkie samen fietsen. In Zutphen de trein gepakt naar Maastricht met overstap in Nijmegen en Roermond. Station Maastricht Randwyck (niet centraal station omdat station Randwyck gunstiger lag voor de route) daar aangekomen om 12.25 uur en toen kon ik eindelijk op de pedalen. Via Zuid Limburg naar mijn overnachtingsadres in Kelmis. Veel klimmetjes gehad, vandaag ook wel pittige van 12%. Deed me terugdenken aan Noorwegen. De benen konden het gelukkig nog aan. op de route lag ook nog het meest zuidelijkste punt van het Europese deel van Nederland. Het noordelijkste punt had ik al een keer bezocht toen ik het Pieterpad fietste. Altijd leuk voor de statistieken. Het huis waar ik in de tuin slaap staat dus in Kelmis en het is prachtig, zelfs een tuindouche met warm water is beschikbaar. Vanwege de warmte ben ik van plan om alleen in de binnentent te slapen, eens kijken hoe dat gaat uitpakken. Ooglapje en oordopjes zijn aanwezig:-) Morgen via de Vennbahn richting Luxemburg, de Vennbahn is een voormalige spoorlijn en nu  omgebouwd tot fietspad. Ik overnacht dan weer bij iemand in de tuin, hij had mijn verzoek ontvangen en ik was welkom. Het is in Thirimont België. In Luxemburg zal ik moeten overnachten op campings, daar zijn geen wtmg adresjes. Wellicht maak ik deze reis ook nog gebruik van Warmshowers-adresjes en in Duitsland heb je ook zoiets als wtmg, daar heet het 1NiteTent. http://www.1nitetent.com

Salutation Gert

1. Wenda:
    Bon voyage!

Henk was leraar Frans, dus als je vragen hebt😉
  2. Gert:
    Ah, dat komt goed uit
  3. Dory Abrahamse:
    23 juni 2023
    Veel succes met deze fietstocht!
  4. Gert:
    Dankje
  5. Peter Kamphuis:
    24 juni 2023
    Succes Gert met jouw nieuwe fietstocht. Altijd leuk om te volgen. En wat het Frans betreft, denk maar aan de zinnen die ma en tante Lammie altijd nog wisten: "papa fume un pipe et Marie est la soeur de Pierre". En wat ons betreft: "bon courage pour ta balade a velo". Meilleurs voeux de Ingrid en Peter.