Retourtje Luxemburg - Schengen 5

28 juni 2023 - Wasserbillig, Luxemburg

Woensdag 28 Juni

Vandaag via Frankrijk naar Schengen. Dat ging over kleine landweggetjes met bijna geen verkeer en al helemaal geen fietsers. Pas bij Malling zag ik andere vakantiefietsers, dat komt omdat ik daar aansloot op een bestaande route naar Basel. De buurtjes waren op tijd wakker zodat ik mijn Garmin weer kon ophalen maaaaar.... ik was eerst bij de verkeerde buurman ha ha ha. Maar goed uiteindelijk was ik bij de juiste en de Garmin was weer volgetankt. Ik heb wel extra batterijen bij me maar als er de kans is om ze op te laden dan moet je daar gebruik van maken.  In Schengen bij het Schengen monument even ' de foto' gemaakt en een sleutelhanger gekocht voor bij mijn verzameling die aan de fiets bungelt. Met Inge was ik  al eens eerder hier geweest, we stonden toen met de caravan op een camping bij Echternach. Hier in Schengen ben ik de Moezel Radweg gaan volgen tot aan Wasserbillig. Bij Grevenmacher had ik de keuze, over de brug naar de andere zijde van de Moezel of door fietsen en bij Wasserbillig het pontje nemen naar de overkant. Keuze was helaas het pontje. Ik kwam vlak voor de pont ook nog een supermarkt tegen dus gelijk boodschappen gehaald dan kon ik direct naar de camping.....dacht ik. Bij de pont aangekomen bleek dat deze alleen 's morgens ging vanwege personeelsgebrek. Dus terug naar de brug in Grevenmacher, omweg van 14 km. Dat bracht het totaal vandaag op 98. Gefietst tot nu toe 404 km. Op de camping staan nog 2 tentjes, een van een ouder stel die vanaf Florence terug naar NL fietsen en twee mannen die een bepaalde route, de GR5,  wandelen, zij gaan vanaf hier terug met de auto naar NL. Morgen fiets ik verder langs de Sauer of Sûre. Het tentveldje is voorzien van prima voorzieningen, er is een ruimte met tafels en stoelen om binnen te zitten incl stopcontacten, een koelkast en een automaat gevuld met zuivel producten. Camping Schutzwiese is geen camping met allemaal vaste bewoners zoals je wel vaak ziet langs de Duitse rivieren.

au revoir

Gert

​​​​​​

​​​​

​​​​

1. Inge:
    28 juni 2023
    Wat een lange tocht, met dat pechmomentje van de pont. Maar je hebt het droog gehpuden en weer mooie foto's gemaakt!!!
  2. Mily:
    28 juni 2023
    Over het plaatsje Wasserbillig kunnen Agnes en Hans nog een mooi verhaal vertellen.
  3. Herman:
    28 juni 2023
    Om jou te volgen tijdens jouw fietstochten pak ik mijn oude atlas - van 1961 - erbij. Daar staat Schengen niet op. Wel Wasserbillig. Ik snap nu ook waarom Schengen in 1985 is uitgekozen voor de ondertekening van dat verdrag: vanwege het drielandenpunt. Je gaat nu terug via de Sauer of Sûre, zeg je. Wat betekent of Sûre? Je gaat dus niet via het andere riviertje, de Prùm? Teveel klimmen? Hoeveel sleutelhangers heb je inmiddels aan je fiets hangen? En van welke plaatsen koop je die? Geniet van de Eifel!
  4. Agnes:
    30 juni 2023
    En Gert.... was het er billig?
    Voor ons in de jaren 80 wel heeeel erg ;-)
  5. Inge:
    30 juni 2023