Retourtje Luxemburg - Schengen 3

26 juni 2023 - Ettelbruck, Luxemburg

Maandag 26 Juni,

Ik werd pas om 7 uur wakker, dat is uitslapen voor mij tijdens fietsvakantie. Voor vertrek nog even gebabbeld met andere fietsers, kwamen ook uit NL en hadden ook de Vennbahn gefietst en hadden dezelfde ervaringen als ik over deze route. Vandaag richtte ik mij op Ettelbrück, daar zit een camping met op loopafstand een Lidl, perfect dus. Het eerste deel van mijn route ging langs de grens met België en bij Oberwampach ging het meer landinwaarts. Dit eerste stuk van de route ging over mooie landelijke wegen maar wel een soort van verlaten regio. Ben geen uitspanning of supermarkt tegengekomen. Wel prachtige vergezichten en pittige klimmetjes. Deze route is een deel van de route naar de Middelandse zee van Paul Benjaminse genaamd 'de groene weg naar de Middelandse zee'. Na 40 km kwam ik door een grote plaats Wiltz en daar mijn lunch gehaald in een supermarkt. Het centrum was er zo druk en ik moest stevig klimmen dat ik maar ff gelopen heb. Voelde niet fijn om in die drukte zo langzaam te fietsen. Wiltz uit was best een lang traject wat flink omhoog ging. Uiteindelijk ver buiten Wiltz op een heuvel mijn lunch genuttigd. Valt me op dat het hier toch veel dubbeltalig is, Frans en Duits. Toch wel makkelijk. Nu op camping 'Um Gritt' in Ingeldorf. De eigenaresse is Nederlandse en ze heeft een caravan staan voor bezoek van familie of vrienden en ik mag voor die caravan staan en kan gebruikmaken van de spullen die onder de luifel staan zoals stoelen en een tafel. Stroom is er ook, perfect dus en dat voor 10 euro. Ook hier weer een Nederlandse enclave en waarschijnlijk ben ik de enige met een niet-elektrisch fiets :-) Na Wiltz ging het langs het riviertje de Sauer en was het constant een geslinger tussen de heuvels en dat betekende dat je wind mee had maar na een bocht weer wind tegen. Het effect van de wind door zo'n dal is dat deze ook nog versterkt wordt. Morgen richting Luxemburg stad.

Au revoir

Gert

1. Inge:
    Lekker genieten... 💋
  2. Eva:
    Mooie plaatjes!
  3. Herman:
    Bonjour frère Gert,
    Zie nu pas dat je in Luxemburg fietst. Weekend geen mails bekeken. Mooi initiatief dat mensen hun tuin beschikbaar stellen voor fietsers. Bevordert het contact tussen mede- Europeanen en de Europese éénwording. Prachtig filmpje over dat fietspad. Die lichtgevende vliegjes, waren dat geen mini-ufo's? Ik vind het wel weer knap wat je doet, fietsen - en klimmen - op een gewone fiets, overnachten in een kleine tent, zelf koken. Kortom: eenvoud, terug naar de basis, één met de natuur, geen Luxe. Chapeau!
  4. Dory Abrahamse:
    27 juni 2023
    Mooi verslag weer en mooie foto’s.

Luxemburg stad, het oude gedeelte is mooi. Je kunt met fiets en al in een lift van beneden stad naar boerenstand of omgekeerd.
  5. Arnieke:
    27 juni 2023