Dag 9

9 juli 2021 - Vonsild, Denemarken

Waar jullie natuurlijk nieuwsgierig naar zijn is of ik goed heb geslapen in het 'konijnenhok'. Ja prima zelfs. In de verte hoorde ik iets van een festival en hoopte maar dat er geen afterparty hier bij mij zo zijn. Maar het feit dat de buurtbewoners niets hadden aangegeven gaf me vertrouwen en heb de oogjes maar toe gedaan maar wel zonder oordopjes dat dan weer wel :-) In de nacht was het zo stil en rustig, soms wat geritsel in de struiken en ik had bij het wakker worden minder last van het licht dan in de tent, waarschijnlijk omdat er dichte wanden en dak om je heen zijn. Of ik het vaker ga doen....ja maar dan zet ik mijn tentje op want dat gaat sneller met opzetten en afbreken. Nadat ik de sleutel had teruggebracht weer op pad. Weeronline gaf een weeralarm af voor hevige onweersbuien, oke goed te weten en maar zien hoe het weer zich houdt. In ieder geval was het al zwaarbewolkt en benauwd. Onderweg kwam ik langs een timmerfabriek waar ze o.a. de shelters maken waarin ik had overnacht, zelfs in meerdere modellen. Grappig om te zien hoe ze tentoongesteld stonden buiten aan de straat. Het landschap was zoals ik het mij herinnerde van mijn reis in 2017 toen ik de Jutland route terug naar NL fietste. Veel korte klimmetjes en afwisselend bos en landbouw gebieden. Vandaag circa 295 hoogtemeters gemaakt, dat betekent dat je gedurende de dag 295 meter omhoog gefietst hebt. Ik wilde nog ergens pinnen en wat inkopen doen voor de lunch maar grote vriend Google gaf niets aan voor de korte termijn, verder op op de route zou er een supermarkt zijn. Wat schetst mijn verbazing, bij het eerstvolgende gehucht zit een buurtwinkeltje. Prima, koop ik daar wat broodjes en vleeswaren, andere etenswaren had ik nog genoeg. Pinnen dat komt dan wel. Wel gek hoor dat er geen mondkapjes meer worden gedragen moet er erg aan wennen temeer omdat het in Duitsland overal nog voorgeschreven is.  Toen zag ik opeens dat de weg nat was dus toch regen....maar ik had nog niets gevoeld van regen, later op de dag zou ik mijn portie nog krijgen. Ik ben vandaag begonnen om van west naar oost te gaan richting Kolding en dan morgen naar het eiland Fyn. Wat en hoe op het eiland Fyn verder te gaan weet ik nog niet. De route was gedeeltelijk over fietsroutes en deels over doorgaande wegen. Ergens op een binnenweggetje zag ik een wandelaar met grote rugzak. Bleek een jonge vrouw te zijn opweg naar Hirthals, dat ligt in Noord Denemarken en is nog zo'n 400 km. Overnachten doet ze ook in de shelters. Waar ze gestart is kon ik niet goed verstaan en wilde er niet driemaal naar vragen :-)  Ben nu op een camping in Vonsild, een voorstadje van Kolding. Die stad moet ik morgen door om op het eiland Fyn te geraken. Maar zien hoe dat gaat. Iets voor Kolding in het dorp Vamdrup begint het te rommelen en voel ik regendruppels en vlak voor de hoosbui losbarst zie ik een lege carport en schiet erin. De bewoner vraagt me wat er aan de hand is en nadat ik hem wijs op de hoosbui en dat ik even wil schuilen is het geen probleem. Gezien het tijdstip, bijna 13.00 uur mooi om ook te lunchen. Voor een plekje om dat te doen was ik ook al naar op zoek. Niet veel later krijg ik nog een blikje cola en weer later, ja de hoosbui hield wel even aan, ook nog een koffie. Geweldig dit. Ik zag dat de regen recht omlaag viel dus dat betekende dat er weinig beweging zit in de wolken en dat de bui blijft hangen. Na zo'n drie kwartier toch maar eens kijken naar een overnachtings plekje hier in de buurt want kan niet de hele dag hier blijven staan. Zag dus de camping waar ik nu ben en dat was nog 15 km. Prima dan maar weer het plastic aan en gaan. Het leek ook minder met de regen toen ik weer opstapte maar was ijdele hoop... Begon weer te hosen. Nu kan er feitelijk niets nat worden in de tassen en heb goede schoenhoezen maar leuk is anders. Maar had geluk na 5 km was het weer droog en zelfs de weg was weer droog, kortom een zeer plaatselijke hoosbui. Zit dit nu te tikken, (half acht) in de verblijfruimte op de camping met de telefoon aan het stopcontact en het is nog steeds droog.Vandaag 65 km gefietst en dat brengt het totaal, als ik het goed opgeteld heb, op 741 km.

En oh ja, vandaag is mijn km-teller op 40000 km gesprongen dat is het totaal wat ik met deze fiets nu gefietst heb, mooie mijlpaal tijdens deze reis.

groetjes Gert

ps1 Deze blogpost is gemaakt op mijn telefoon. Taalfouten en gekke opmaak gebeuren dan zomaar. Stoor je er maar niet aan. :-)

ps2 Altijd leuk als je reageert maar wees niet bedroefd, beledigd of ongerust als ik niet altijd reageer. De tijd ontbreekt mij soms hiervoor.

1. Inge:
    9 juli 2021
    Jammer van de regen, of liever gezegd hoosbuien... Gelukkig kon je comfortabel schuilen. Regen die recht naar beneden valt... houdt voorlopig niet op... Wijze weetjes van Ma Kamphuis... 😁
    Leuk hoor, morgen naar dat eiland. Superleuk... En wat grappig dat je die shelterfabriek hebt gezien... Veel plezier weer morgen😍
  2. Jeanne:
    10 juli 2021
    wat zijn er toch altijd veel aardige mensen die zomaar een kopje koffie voor een vreemde maken. Maar als ze jou zien weten ze ook meteen dat het goed zit!