6 sept 2022 Dag 11

6 september 2022 - Grebbestad, Zweden

Het slapen in het bos ging prima, alleen toen ik net in mijn slaapzak was gekropen werd er geknord buiten ergens op het pad. Na wat gerammeld te hebben met de pannetjes hoorde je de zwijnen wegrennen. Oeps, dat kan nog een leuk nachtje worden dacht ik toen. Maar ik heb ze niet meer gehoord en ook geen andere bezoekers gezien of gehoord. Ben om 9 uur opgestapt, het duurde even voor de zon boven de bomen uit kwam om mijn tentje te laten drogen. De route ging afwisselend over rustige en drukkere wegen maar steeds weer met mooi uitzicht. Dan weer de rotsachtige kustlijn van dit gedeelte van Zweden en dan weer door de bossen met af en toe weer die typische houten huizen. Ben ook een beetje afgeweken van de route en dat kwam om dat ik bij binnenkomst van het zeer toeristische plaatsje Fjällbacka een ijsje haalde bij een soort van oude garage. Leuk gesprek gehad met de man in het winkeltje. Hij vroeg waar ik heen ging en hij wees me op een veel mooiere route, nl de weg langs de kust.  Maar hij vertelde me ook dat ik beslist even naar het oude gedeelte van Fjällbacka moest gaan. Later kwam hij nog een keer naar me toe met een tijdschrift en wees op een dame die in het blad stond, ken je die vroeg hij. Het was Camille Lackberg de thrillerschrijfster, zij is in Fjällbacka geboren. Vandaag rustig aangedaan, slechts 51 km gemaakt. Een soort van tussendag, beetje fietsen en een beetje de tijd hebben om te rusten. Vlak voor de camping hier in Grebbestad nog even inkopen gedaan en nog een gesprek gehad met een gepensioneerd echtpaar dat dagtochtjes maakte op de motor. De camping is First Camp Edsvik - Grebbestad, schijnt een keten te zijn van 65 campings in heel Skandinavie. Leuk gesprek bij de receptie en kreeg wasmachine gratis :-) Het is wel een stuk rumoeriger dan in het bos hoor....het tentveld ligt uiteraard kort bij de weg, (niet bij de zee want dat zijn de dure plekken voor de campers) auto's met luide muziek, bromfietsen, veel verkeer. Nou ja we wachten maar af, iedereen moet ik keer naar bed toch en ik heb oordopjes bij me. Zit nu in de keuken annex verblijfruimte dit te tikken met een bakkie koffie erbij. Wel vreselijk warm hier binnen. Ondertussen kan de telefoon bijladen. WiFi is er ook dus zo nog even videobellen met mijn lief. Wellicht zien jullie minder foto's maar ik kan elke dag dezelfde foto's nemen, ha ha ha. Weet nog niet wat ik doe morgen, weer een kleine etappe?  Noorwegen is binnen bereik...tsja wat te doen. Wat zouden jullie doen?

Hälsningar från Grebbestad, Gert

1. Dory Abrahamse:
    6 september 2022
    Wat leuk om je te volgen! Ook heel dapper om het alleen te doen 👍.
  2. Sven:
    6 september 2022
    Tja, je weet denk ik wel wat ik zou doen.. maar doe vooral waar je zelf zin in hebt, het is jouw vakantie! Veel plezier morgen!
  3. Diderica:
    6 september 2022
    Je zou nog naar de Koster eilanden (ferry vanaf Strömstad) kunnen gaan. Daar mogen alleen mensen met een tentje komen. Wel eerst even informeren daar bij de camping.
    Of gelijk door naar Noorwegen (Color Line of Fjord Line).
  4. Gert:
    6 september 2022
    Ga ik bekijken maar wil wel de landsgrens over.
  5. Inge:
    6 september 2022
    Ja was fijn om je weer te zien. Geweldig verhaal weer en schitterende foto's. Zo leuk al die ontmoetingen die je onderweg hebt. Xxxx
  6. Herman:
    6 september 2022
    Prachtige natuur en mooie belevenissen! Praat je bij die ontmoetingen in het Duits of ook - via vertaalapp - in het Zweeds? Die kilometerstand van 1098 klopt dat?
  7. Gert:
    7 september 2022
    Met Engels heb je hier geen probleem.
    Vertaalapp gebruik eigenlijk alleen in de winkel, met de camera van de app scan je de tekst en je leest onmiddellijk de vertaling. Easy as that. De km zijn die van de rechte lijnen vanaf Terwolde maar komt absoluut niet overeen met de werkelijkheid.