5 sept 2022 Dag 10

5 september 2022 - Sotenäs, Zweden

Tjonge al weer een week op de fiets, gaat snel allemaal. Prima geslapen in de nieuwe slaapzak wel vroeg wakker maar dat was door de zon. Alle fietsers waren al aan het ontbijt en/of afbreken. Ik moest nog beginnen maar dat is niet erg. Geen enkele reden om het niet op je eigen tempo te doen. Voor de middag was het fantastisch mooi. Overigens hoor ik nu de koeien loeien ergens in het bos. Maar eens afwachten hoe dat vannacht gaat. Wat ik al zei het was vanmorgen een prachtige route met een aantal oversteekjes met veerboten, twee ervan waren gratis. Totaal aantal veerboten t/m vandaag 4 stuks. Maar zo rustig op de weg en zo'n mooie natuur gewoon genieten. Meer dan in onze omgeving in Nederland hoor ik hier spechten. Als je dan rustig door een bosgedeelte pedelt werd ik begeleid door geroffel. De route was wel nergens vlak, telkens op & neer. Korte steile klimmetjes. Na de middag vanaf Lysekil ging de route over drukke wegen met af en toe een naast liggend gravel weggetje. Hoewel men erg netjes rijd en afstand houdt is het niet echt leuk dat geraas van die auto's langs je heen. Rond half vier gaan zoeken naar een wildkampeer plekje. Gedurende de dag bedacht ik me dat te gaan doen en hiervoor nog even proviand ingekocht in het plaatsje Brastad. Je hebt dan zo weer een 3 kilo extra in de tassen. Ik had een (kleine) camping gezien en benaderd via Facebook, (ze hadden geen website) en ja ik kon terecht, tegen contante betaling van 250 Skr en oh ja er was geen drinkwater meer en geen douches wel een toilet. Nou dat ik niet doen, dat is bijna wildkamperen en nog betalen ook. Vandaar het besluit om te gaan wildkamperen. In het zoeken ben ik nog niet zo bedreven. De omgeving was ook lastig, veel boerenland. En wilde ook niet op gehoors afstand van de drukke weg overnachten. Had ik dan eindelijk een plekje op het oog zag ik dat er koeien lopen. Toevallig kwam net de boer er aan op zijn quad. Hij wees me een stuk verder op. Nu zit ik dan hier in het bos. Ik denk dat het nog twee of drie dagen fietsen zijn en dan zal ik in Noorwegen zijn maar ik ben van plan morgen een camping te zoeken waar ik dan ook een volledige rustdag neem. Zo dadelijk eten maken en dan maar eens kijken hoe de tocht verder gaat. Ik heb vanavond eten gemaakt wat je ook koud kan eten, zwarte bonen, mix van doperwten/wortelen en tonijn. Alles uit blik. Daarmee uiteraard zuivel, handje noten. Straks bij de koffie nog pure chocolade. Zal hier geen sprake zijn van lichtvervuiling en wellicht vannacht even kijken naar de sterrenhemel.

hälsningar från skogen, Gert

1. Inge:
    5 september 2022
    Mooie plek gevonden! Zit je nu ook weer vlakbij het water?
    Let op dat je niet in de koeienvla stapt, als je er vannacht uit moet... Veel plezier daar!
  2. Wenda:
    6 september 2022
    Ik reageer niet iedere dag, maar ik lees je verslagen met heel veel plezier! Je schrijft heel beeldend, ik kan je zien fietsen en zitten eten voor je tent.
    Veel plezier verder!
  3. Diderica:
    6 september 2022
    Qua eten kochten wij in Zweden vaak een blikje curry, dan daar noedels bij (even wellen in heet water) en wat verse groente, tomaat en paprika of zo. Of wat sla erbij. Zomaar klaar en erg lekker.
  4. Peter Kamphuis:
    6 september 2022
    Fijn dat de reis voorspoedig verloopt en jij je nog steeds fit voelt. Mooi om jouw "etappes" te volgen. Volgens mijn inschatting allemaal "heuveletappes". De bergen wachten in Noorwegen? Mooie foto's weer.