4 sept 2022 Dag 9

4 september 2022 - Stocken, Zweden

Ik heb goed geslapen in het tuinhuisje, voor mij was die van alle gemakken voorzien. Eigen toilet en douche zijn in het woonhuis in de kelder, van buiten bereikbaar. De stad uit ging makkelijk nu, ik hoefde het spoor maar te volgen wat gisteren de GPS heeft aangemaakt en na 9 km was ik weer op de route. Was ook erg rustig in de stad maar ik was ook om 8 uur al opgestapt. Eenmaal uit de stad ging de route door een groen en bosrijkgebied en waren er mooie buurten met prachtige huizen langs de rivier de Göta. En overal zo rustig. Nog steeds prachtig weer maar ik zie 'windveren' in de lucht, dat duidt op ander weer, afwachten maar. Om 10 uur koffietje gemaakt langs de Göta älv. (Dat laatste zal wel rivier beteken). De weg naar de kust was erg mooi en autoluw met af en toe een buurtschap met telkens weer die typische houten huizen. Wat mij al een tijdje opvalt en ik zag het ook bij de verhuurder van het tuinhuisje, is dat de bij de typische houten huizen vaak schemerlampjes staan bij de ramen op de vensterbank, een Zweeds gebruik? Ik heb geen idee, iemand een idee? Bij Stenungsund moest ik een grote brug over, gelukkig met afgeschermd fietspad. In het begin op de eilanden ging ik over vrij drukke wegen met gedeeltelijk een vrij liggend fietspad. De eilanden hebben een heuvelachtig landschap maar het heuveltje op fietsen gaat elke dag beter. Ben nu in Stöcken op de gelijknamige camping. De rit was vandaag 112 km, net over mijn maximum aantal km's op een dag maar ging goed. Voel me fit en sterk. Aangekomen om 16 uur. Straks even naar de zee kijken, wellicht vul ik dit verhaal nog aan. Nou het was prachtig! Genieten! Ik was er ook helemaal alleen. Lekker op een bankje en een beetje rond kijken. Veel fietsers nog hier, 4 stuks waaronder een Nederlander die mijn route anders om fietst. Hij is gestart in Kristiansand en vond het vreemd dat ik naar de kou toe fiets. Ach een ieder doet wat die leuk vindt toch.

god kväll, Gert

1. Mily:
    4 september 2022
    We genieten van je verhalen en foto's Gert. Met zweudse gebreuken zeun weu neut bekeund.
  2. Arnieke:
    4 september 2022
    Allemaal heel interessant. Ik ben blij dat je een platte grand erbij gedaan hebt. Kan dit oudje het beter bij houden
  3. Gea:
    4 september 2022
    De schemerlampjes zie je ook in Noorwegen op de vensterbank staan. Dit doen ze om het een bewoonde indruk te geven. Ze laten ze vaak dag en nacht branden.
  4. Toos:
    Die foto's🥰, zoooo mooi!
  5. Gert:
    4 september 2022
    Arnieke, je kunt op het blog ook op de kaart klikken, dan zie je globaal de route. Helaas wel met rechte lijnen.
  6. Inge:
    4 september 2022
    Ongelooflijk!!! Wat is het daar schitterend. Elke dag worden de foto's nog mooier. Die zee, die zonsondergang.... Die weggetjes. En jouw verhalen zijn hartstikke leuk. Xxx
  7. Albert:
    5 september 2022
    De foto's zijn inderdaad prachtig. En die lampjes staan daar om de Zweedse geesten te bezweren! Ik heb wel eens gelezen dat ze het vooral gemunt hebben op NL fietsers. Vooral die met een kaal hoofd en slapen in een tent.....
  8. Gert:
    5 september 2022
    Ha ha ha..... Nou ik heb knoflook bij me
  9. Albert:
    5 september 2022
    Ja maar daar moet je ook weer mee oppassen! Ik heb begrepen dat Zweedse geesten vermomd als Zweedse schonen de campings afstruinen naar NL fietsers met een kaal hoofd. Let op! Ze doen zich heel onschuldig voor. Heel geraffineerd vragen ze onderkoeld of ze een kopje suiker mogen lenen maar dat is uiteraard maar schijn! Zo proberen ze de knoflook truc te omzeilen! Peus in geudsneum eup en kom niet in de verleiding!
  10. Irma timmermans:
    7 september 2022
    leuk om je verhalen te lezen Gert