31 aug 2022 Dag 5

31 augustus 2022 - Torup, Zweden

Werd vroeg wakker van de kilte, heb toen iets warms aangetrokken, (neem altijd mijn slaapkleding de slaapzak in dan zijn ze warm wanneer je ze nodig hebt), en weer geslapen tot half acht. Tent was heerlijk droog omdat hij al vol in het zonnetje stond. Had hem goed neergezet met hulp van een app die de opkomst en ondergang van zon en maan laat zien. Uiteindelijk om half tien vertrokken. Plan is vandaag een wildkampeerplekje te vinden, zullen het zien..... Bij Hansholm ga ik van de kust af en verlaat de Kattegattleden en neem een zelf bedachte route door de bossen. Bewust gedaan om dat ik nieuwsgierig ben naar de meren en de bossen en het was inderdaad prachtig, deels onverhard en deels over super rustige wegen waar nauwelijks een auto rijdt. Uiteraard wel glooiend allemaal. Het stuk Kattegattleden van vanmorgen was wel mooi maar veel langs snelwegen en als je die niet zag dan hoorde je hem wel, beetje jammer. Mijn bedachte route ging voor een tiental km's over een oud spoortraject, heerlijk fietsen en heel geleidelijk omhoog. Ook minder last van de wind nu hier in de bossen. Lunch bij een prachtig meer op het terrein van een kanovereniging. Het water is echt niet koud, heel opvallend. Langs de kust kwam ik nog geregeld vakantiefietsers tegen, o.a. nog een hele groep Japanners, maar hier in het binnenland niet een meer. Ook vandaag weer vele mooie huizen gezien in rood, grijs, zacht geel maar de kleur blauw zie ik nog niet vaak. Onderweg zag ik bij een huis een soort van vat staan en dacht aan een slaaphut of sauna. In eerste instantie doorgefietst maar toen toch wel omgedraaid en het terrein op gefietst om te vragen aan de mannen die er aan het werk waren (het huis werd opgeknapt) wat het nu is. Het bleek een Finse sauna te zijn. Geweldig ding, en dan die kachel met het watervat erop, prachtig! Bestaat toeval....waarom draaide ik om....de man vertelde dat hij een vriend uit Nederland had, helaas is hij overleden, deze vriend kwam ook vaak naar Zweden en ook wel eens met de fiets..... Om 16.00 uur maar eens zoeken naar een plekje voor de nacht en na enige aarzeling een plek uitgezocht. De tent staat nog niet nu ik dit schrijf, ik ga zo eten maken en kan ondertussen voelen hoe de plek aanvoelt. Inmiddels heb ik gegeten en staat de tent. Er kwam nog een vrouw langs wandelen met een hond en haar nog even gevraagd of ik hier kan staan, jazeker zei ze, hier staan wel vaker mensen met een tentje. Nou dan moet het goedkomen. Nu staat de koffie klaar en wacht ik nog of ik een mooie foto kan maken. Gisteren 92 km gefietst en vandaag 83 km, totaal is nu dacht ik 387 km.