30 aug 2022 Dag 4

30 augustus 2022 - Skummeslövsstrand, Zweden

Hej,

Heerlijk geslapen, fris buiten maar ik lag lekker warm. Werd om half zes wakker maar dat is niet erg als je al om half elf slaapt. De routine zit er nog in en om 8 uur op pad. De zon scheen al uitbundig en de lucht was strak blauw. Wel nog steeds de wind uit Noord, noord-oost. Maar liever wind dan de hele dag regen. Maar die dagen zullen ook nog wel komen..... De eerste 50 km was de route niet fraai, veel langs doorgaande wegen. Gelukkig wel met vrijliggende fietspaden. Overigens zijn hier de oversteekplaatsen voor voetgangers en fietsers ruim voor handen, op bijna elke kruising zijn die er en dan heb je ook nog vaak voorrang en daar wordt ook keurig aan gehouden door de automobilisten. Ook als je geen voorrang hebt wordt het toch nog vaak wel gegeven. Ik krijg hier elke dag meer voorrang in het verkeer dan per jaar in Nederland. Je ziet ook dat hier in Zweden veel normaler is dat vaders ook voor de kinderen zorgen, je ziet zoveel jonge vaders met kinderen in buggy's en bakfietsen op straat overdag. Ook zijn de mensen in de steden waar ik doorkwam zo keurig gekleed en verzorgd.

Na de eerste 50km werd de route fraaier, hij liep nu langs de zee en door bossen, later ook flinke heuvels, eentje van zelfs 11 % maar heb het gered zonder afstappen. Goede training voor Noorwegen straks :-) Ik kwam nu op de Kattegattleden, paar jaar geleden uitgeroepen tot mooiste fietsroute, en deels volg ik deze maar fiets ook stukken van de North Sea Coast cycling route, deze laatste komt vanzelf in Kristiansand. Langs de kust zie je veel mensen zwemmen in (de koude) zee ,blijkbaar zijn ze kou gewend want 's morgens kom ik fietsers tegen in korte broek en T-shirt terwijl het dan nog maar 13 gr is. Kan ook zijn dat ik een koukleum ben natuurlijk. Overigens maak ik 's morgens ook een ochtendpraatje en verspreid dat via whatsapp, wie dit wil ontvangen moet maar even een appje sturen dan voeg ik je toe. Het is een afgeschermde groep en onderling appen is niet mogelijk. Zag dat bij een neef van Inge die liep naar Santiago de Compostela. De Zweden zijn blijkbaar gek op golf want ik heb deze twee dagen al zoveel golfbanen gezien, echt verbazend. Ook zie je prachtige huizen staan hier langs de kust maar ook in de nieuwe woonwijken bij dorpen, echt prachtig en bijna allemaal vrijstaand. Ik heb geluncht aan zee en vele strandopgangen zijn voorzien van prachtige luxe toiletten en douches aan strand. De tent was vanmorgen kletsnat en deze onderweg gedroogd bij een golfclub....maar niet op de green :-) Het was wel een mooi grasveldje en verwachtte dat er wel iemand zou komen om te zeggen dat ik hier niet mag kamperen maar gebeurde niet. T/m vandaag 273 km gefietst. Voor locatie zie de kaart.  Camping in Skummeslövsstrand, strand is 10 min lopen en wellicht vanavond een mooie zonsondergang.

Hejdå Gert

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Eva:
    Mooie plaatjes!!!
  2. Tinie:
    30 augustus 2022
    Wat een mooie tocht weer Gert. Dat is genieten.
  3. Gea:
    30 augustus 2022
    Het water is (veel) warmer dan de buitentemperatuur! Ik zwem nu ook bijna elke dag, maar dan aan de overkant van waar jij nu zwemt. Het water is tussen de 18 en 22 graden. Dus, als je het koud hebt: lekker gaan zwemmen ;-)
    Dat voorrang geven doet men inderdaad te pas en te onpas. Ook in Noorwegen...
    Veel plezier verder!
  4. Inge:
    30 augustus 2022
    Schitterende foto's. Wat een prachtplekken. Wil ik graag ook een keer met jou naar toe!!!!
  5. Sara:
    30 augustus 2022
    Prachtige natuur! Voelt zo sereen!
  6. Emilio:
    31 augustus 2022
    Bravissimo e complimenti Gert ogni anno nuove sfide ti auguro un buon e felice viaggiò. Io seguo tutti i giorni le tue avventure e ti sostengo .
  7. Peter Kamphuis:
    31 augustus 2022
    Mooie foto's weer! Wat ik me wel afvraag: geen stikstofproblematiek in Zweden? Ik zie namelijk geen vlaggen die op de kop hangen.
  8. Gert:
    31 augustus 2022
    Ha ha ha...een Zweedse vlag op de kop :-)
  9. Gert:
    Grazie mille!
    Ciao tutti!
  10. Jeanne:
    1 september 2022
    Valt me op dat je haast geen mensen ziet. Of heb je dat bewust zo gefotografeerd ?