21sept 2022 Dag 26

21 september 2022 - Kristiansand, Noorwegen

Heerlijk geslapen. Was erg stil hier vannacht en ben om 8 uur opgestaan. Benieuwd hoe dat op de ferry is want op de ferry naar Malmö was er veel lawaai hoorbaar van de koelaggregaten van de vrachtwagens. Rustig ontbeten en spulletjes uitzoeken die ik op de ferry nodig heb. Gisteravond lekker kunnen chillen bij kaarslicht, want met kaarsen kun je het in het huisje wat behaaglijk maken. Er is namelijk geen verwarming maar ben de afgelopen weken anders gewend 's avonds dus is het voor mij al snel goed. Vloeroppervlak is iets meer dan circa 3x mijn tent. Maar ik vond het een geweldige ervaring om hier bij deze mensen op de rots te verblijven. Vandaag dan een monsterrit te doen, het is slechts  3 km naar de terminal :-) Maar ga nog even cruisen door het centrum dus komt er iets bij. Nog even emailcontact gehad met de rederij en ondanks dat je vanaf 11.00 uur mag inchecken raden ze mij als fietser aan om rond 14.00 uur te komen want boarding start rond 14.30 uur. Je staat er anders uren te wachten.Onderweg nog wat drinken en snacks ingekocht voor de overtocht. Diner en ontbijt heb ik al geboekt op de ferry. Morgenvroeg ben ik weer in Nederland, ben benieuwd hoe het fietsen gaat op ons vlakke land, misschien ga ik wel kilometers harder met mijn versterkte beenspieren :-) Terug heb ik het plan om met de trein vanaf Eemshaven tot Zwolle te gaan en vanaf daar fietsen naar huis, dat zal circa 40 km zijn. Het was een fantastische fietsreis en ik heb enorm geboft met het weer! Onvoorstelbaar. Had ik niet verwacht. Dat maakt mede dat het zo fantastisch was. Ook goed dat ik vanaf Malmö vertrokken ben zodat ik niet gelijk in het zwaarste gedeelte moest beginnen. Andere fietsers gaven advies het anders te doen, ik zou nu naar de kou toe fietsen..... Maar je weet nooit wat het weer gaat doen en in mijn geval pakte het goed uit en zo kan ik wennen aan het klimmen. Zou ik de tocht andere fietsers aanbevelen? Ja en nee, westkust van Zweden werd pas mooi zo ongeveer vanaf Göteborg, daarvoor was ik het binnenland van Zweden ingetrokken en dat was fantastisch met de bossen en meren, zeker het ommetje waard. De Noorse zuidkust was ook prachtig maar is natuurlijk niet te vergelijken met de prachtige natuur aan de westkust en het binnenland van Noorwegen. In het hoogseizoen is de zuidkust wel supertoeristisch. Nu heerlijk rustig, ook op de meeste wegen. Voor mij was dit mijn eerste ervaring met fietsen in Noorwegen en terwijl ik me mentaal had voorbereid op pittige klimmetjes ervaar je dat pas ter plekke. Soms was het zwaar, misschien had ik teveel gewicht aan de fiets hangen, maar ik had dit niet willen missen. Voor fietsers die vanuit Kristiansand starten en voor hen het ook hun eerste keer is dat ze in Noorwegen gaan fietsen, die zou ik aanraden: ga eens in  bijvoorbeeld de Eifel fietsen of dichter bij huis, een dag lang de Posbank bij Arnhem op en neer. Dan krijg je er een beetje een gevoel bij hoe het op de route is die ik gefietst heb. Bij de ferry geluncht en daar stonden nog een 10-tal fietsers te wachten. Om 13.45 uur mochten we het schip op fietsen. Alle tassen moesten van de fiets en kon je opstapelen naast de fietsen. Niet helemaal fietsvriendelijk voor een Hollandse rederij. Maar zal vast allemaal goed komen, ben tenslotte niet de eerste fietser....

Totaal aantal km's nu is 1404 km en dan komt er morgen nog wat bij.

Dank voor jullie reacties!

Groetjes Gert.

PS, we zijn los, op schema