19 sept 2022 Dag 24

19 september 2022 - Kristiansand, Noorwegen

Prima geslapen op de mooie grasmat van Espen, wel nat vanmorgen maar daar zijn we aan gewend. Vandaag een korte etappe van circa 30 km naar Kristiansand en dan specifiek naar de Paradisbukta (Paradijsbaai) een mooie wildkampeerplek, wederom tip van Gea. En het is inderdaad prachtig hier, dankje Gea! Had dit niet willen missen. Dit laatste stukje naar Kristiansand was ook een mooie route, eenmaal bij Kristiansand is dat over en fiets je door bewoond gebied. Vandaag was minder zwaar dan gisteren maar als ik de route andersom had gefietst dan had ik het de eerste week behoorlijk zwaar gehad. Nu ben je toch wat meer getraind en gewend aan het klimmen. Wat opvalt is dat er vrijwel langs elke verharde weg wel busstops staan, blijkbaar zijn de buslijnen hier van groter belang dan bij ons in NL. Ik kwam onderweg langs een grenspaal die west en oost Adger aangaf en ook opeens waren de stokken weg die in de berm staan, waar ik gisteren al over schreef. In west Adger zijn ze nog niet geplaatst en Espen wist mij te vertellen dat ze de stokken in zijn regio vorige week hadden geplaatst. Wat ik alle dagen die ik nu in Noorwegen ben heb gezien zijn de enorme voorraden brandhout die worden aangelegd voor de houtkachels, en met name in de afgelegen gebieden. Onderweg weer de prachtige uitzichten over de vele meren en inhammen van de zee. Tezamen met het prachtige weer telkens weer een plaatje. Google heeft mij nog even gefopt bij het zoeken naar een supermarkt in de buurt van deze plek, zou er niet zijn. Wel een kleine 1,5 km ervoor maar ik verwachte een fikse klim dus hoopte op een supermarkt korter bij de plek. Dus toch met de levensmiddelen de heuvel op, gelukkig viel het mee en kon ik eenvoudig de heuvel op. Daar aangekomen zie ik 2 supermarkten.... :-/ Ben benieuwd hoe ik hier slaap bij het geluid van een branding, dat had ik nog niet eerder gehoord bij de plekken waar ik geweest ben. Het vliegveld Kjevik, de luchthaven van Kristiansand ligt hier kortbij aan de overkant van het fjord en ze komen ook regelmatig rechtboven mij over, prachtig. Morgen kijk ik hoe de route loopt naar de haven en kan dan vanaf 14.00 uur in de Airbnb. Vandaag mijn laatste noodmaaltijd uit de tas opgemaakt en vanavond nog een lekker Ginger biertje met en chippie.

God natt, Gert

1. Arnieke:
    Heel mooi allemaal Gert
  2. Diderica:
    Prachtig verslag hoor.
  3. Inge:
    19 september 2022
    Wat heb je weer een mooie foto's geplaatst! Wat een natuur en wat een prachtig weer. Nog een paar dagen, dan zien we elkaar weer! Fijn! Maar ik begrijp ook dat je moeilijk afscheid kan nemen van deze onvergetelijke fietsvakantie. Xxx
  4. Jeanne:
    20 september 2022
    Gert, wat heb jij een ongelooflijk mooie vakantie gehad. Wij zijn erg blij dat we zo hebben mogen meegenieten door je verhalen en je foto`s.
    Op naar het laatste stukje. Goede reis!
  5. Gert:
    Dankje
  6. Peter Kamphuis:
    20 september 2022
    Prachtige foto's weer. Ervaar je een groot verschil tussen Zweden en Noorwegen? Als ik de foto's bekijk, denk ik dat vooral het heuvel- en berglandschap in hoogtemeters verschilt.
    Goede reis terug!
  7. Gert: