14 sept 2022 Dag 19

14 september 2022 - Laget, Noorwegen

Heb goed geslapen op het 'wildkampeerplekje' De overlast van de weg viel vannacht reuze mee, ook dankzij de oordopjes. Vanmorgen was de tent weer kletsnat van de condens, dat hoort een beetje bij de tijd van het jaar en het verschil in temperatuur overdag en 's nachts. Even vervelend bij het inpakken maar dat lukt uiteraard wel. De band was ook nog hard dus we konden weer op pad. Ik heb een alternatieve route genomen naar Stabbestad om zo de veerboot te vermijden van Kragero naar Stabbestad. Ik vond de vaartijden wat spannend en heb het er dus maar niet op gegokt. Deze boot gaat maar een aantal malen per dag namelijk. Het weer was schitterend vandaag, zon en niet te warm, goed fietsweer. Onderweg in het Kragerøfjord lag een enorm werkschip, althans hij leek enorm omdat hij in een smal fjord lag, best wel indrukwekkend als je er zo langs fietst. De wegen waren vandaag voor een groot deel erg rustig, dat is wel lekker fietsen. Met dat mooie weer is het net of dan de hellingen ook minder zwaar zijn. Onderweg passeerde ik de provinciegrens tussen Telemark met Adger en dus moest er een andere track ingesteld worden zodat ik kan zien hoe de route verder gaat. Bij het veerbootje in Øysang was ik ruim op tijd, 12.15 uur. Ook deze gaat maar een aantal malen per dag en met die van 14.00 uur ga ik mee om de oversteek te maken naar Risør. Tijdens het wachten heb ik geluncht en de tent laten drogen. Er konden 2 auto's mee met dit veer en die moesten er in Risør achterwaarts af, nog nooit gezien. Risør is een erg toeristisch plaatsje met alle daarbij behorende boetiekjes en winkeltjes. Het eerste gedeelte om Risør uit te komen was een erg drukke weg. Het was voor het eerst dat ik het niet prettig vond om er te fietsen. Wellicht speelt ook het tijdstip, rond 15.30 uur, hierin mee. Na een tijdje moest ik een andere weg in en dat scheelde enorm met de drukte. Tsja, geen campings hier die nog open zijn maar voorbereiden op weer een nacht wildkamperen en daarom wat ingekocht bij een van de laatste supermarkten in Risør om dan te gaan uitzien naar een plekje voor de nacht. Ik zag mogelijkheden op de kaart en die wilde ik bekijken en opeens keek ik eens achterom naar het meer waar ik op dat moment omhoog langs fietste en zag daar in de hoek van het meer een bankje met vlonder. Gelijk omgedraaid want ik zag daar ook een boer aan het werk en dan kon ik hem vragen om daar te mogen staan. Nee, was van de buurman, vertelde hij maar ik mocht ook wel op zijn land staan. Nou om in een weiland te gaan staan trok me niet zo. Dus maar vragen bij de buurman, gelukkig mocht het. Hij wilde zelfs nog het gras maaien maar dat heb ik vriendelijk voor bedankt.....als hij het afgemaaide gras laat liggen dan krijg je me een zooitje met  kamperen. Het is weer een schitterende plek zoals jullie kunnen zien op de video en foto's. Vergeleken met gisteren is het hier ook superrustig. Ik merk dat de stroomvoorziening een beetje in de knel komt met het achter elkaar wildkamperen. Het zonnepaneel kan niet zoveel met de zon die niet meer zo hoog staat en het vele fietsen door de bossen, te veel schaduw. En de naafdynamo kan de telefoon op batterijniveau houden maar niet echt veel bijladen. Wordt tijd voor een camping en dan gelijk een voor twee dagen. Maar eens kijken vanavond of dat gaat lukken anders ben ik bang dat jullie even geen berichten meer zien.....