Arrivato in Italiaaaaaaaa.

28 mei 2015 - Curon Venosta, Italië

Don. 28 mei Dag 19 Arrivato in Italia
Vandaag een echte zware klimdag, de hele dag geklommen, dan weer licht dan weer zwaar met als uitschieter de beklimming van de Norbertshohë (1405 m) die begint in Martina Zwitserland op de grens met Oostenrijk en eindigt in Nauders Oostenrijk, 6km 6-8%, wel een weg waar ook het overige verkeer gebruik van maakt maar gelukkig was het heel rustig. Deze klim heb ik in een ruk gedaan. Ik moest beginnen op 1056 m en in 50 min was ik boven, gewoon licht beginnen en kijken hoe het gaat onderweg. Maar het was wel een dag met fantastische uitzichten op de bergen om je heen, dat maakt het klimmen "minder" zwaar. In Nauders mijn broodjes gegeten in het zonnetje en met een fantastisch uitzicht op de bergen, bv op de toppen van de Ortler (3905 m). Bij de camping in Prutz had ik al mooi uitzicht op de bergen maar vandaag was het vele malen mooier. Ik kon wel blijven foto's maken. Maar dat schiet dan ook niet op , een dilemma, welke foto maak je en waar fiets je door. Ook ben ik nog even in Zwitserland geweest, ik fietste eigenlijk een stuk langs de grens met Oostenrijk. Dan ben je bij het Lago di Resia en denk je het gehad te hebben dat klimmen maar nee hoor, ook het fietspad langs het Lago di Resia had pittige hellinkjes voor me in petto.
Vandaag ook het eerste "pech" onderweg gevalletje gehad, vlak voor de klim naar de Norbertshohë is er een afdaling naar Martina en had het gevoel dat de achterrem wat bleef hangen, heb er naar gekeken voor ik aan de klim begon en moest een remblokje iets verstellen, zo gefikst.
Ben nu op camping Thöni in St. Valentin auf der Haide dat ligt aan de Haidersee, na 55 km.
Zo meteen mijn eerste pizza eten in pizzeria Katrin.
Op dit moment, (18.40 uur) zakt de zon achter de bergen en de temperatuur keldert omlaag. Vandaag was een mooie zonnige dag met 26 gr als maximum, maar de dag begon koud en ook de afgelopen nacht was koud. Ben benieuwd hoe dat de komende nacht is op deze hoogte met een heldere hemel.
Totaal gereden nu 1261 km.
Max hoogte vandaag was 1535, de passo di Resia.
Nu op 1439 m.
Op deze camping is een soort van verblijfruimte voor de campinggasten met tv e.d. Er hangen daar ook allemaal oude foto's van het dorp dat onderwater is verdwenen bij de aanleg van het stuwmeer Lago di Resia / Reschensee in 1950. Erg interessant en heb getracht er wat foto's van te maken.
Morgen richting Merano, de eerste Italiaanse stad want ik zit nog in Sud - Tirol, het Duitstalige gedeelte van noord Italië.
En volgens het routeboek gaat het naar beneden nu.
Waar ik morgen afstap ? nog geen idee.
De weersverwachting geeft vanaf zaterdag onweer. Ciao tutti e ci vediamo presto.
Gert.
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Inge:
    28 mei 2015
    Is de remblok nu optimaal gerepareerd ? Want volgens de Italianen ga je nu steeds bergafwaarts...