een (te) lange dag

26 mei 2015 - Prutz, Oostenrijk

Di. 26 mei Dag 17 een (te) lange dag.
Heerlijk geslapen in pension Alpvital te Klais. Toen ik de gordijnen open schoof zag ik het al, REGEN. Later op de morgen werd het van die miezer regen. Met de middag was het droog.
Ik kon aanschuiven voor een vorstelijk ontbijt in buffet vorm en zelfs Kaffee und brötchen zum mitnemen.
De eigenaar van het pension adviseerde me een andere weg te nemen naar Mittenwald, de laatste Duitse stad voor de Oostenrijkse grens. Inderdaad, het was minder klimmen en veel korter. Mittenwald is echt een toeristische stad, vergelijkbaar met bv Valkenburg.
Dit is de eerste dag van mijn fietsreis dat ik in de regen moest fietsen met de full wet regenkleding aan, regencap op de helm, broek & jas en overschoenen aan.
In Mittenwald wat boodschapjes gedaan en heb daarbij de gps in mijn zak gestopt zonder deze uit te zetten, een foute beslissing want toen ik deze weer op zijn houder klikte was hij ontregeld, waarschijnlijk ongemerkt knopjes ingedrukt. Daar dus wat tijd verloren met het zoeken naar de juiste instellingen, niet geheel gelukt maar goed genoeg om verder te rijden, de track kon ik wel blijven zien.
Vanuit Mittenwald ging het gelijk goed omhoog richting Oostenrijkse grens, slechts zo'n 2 km na Mittenwald, maar kon niet zien met hoeveel procent de weg steeg.
Later met de koffiebreak kreeg ik de gps weer goed. Al met al veel tijd gekost.
De hele morgen heb ik de temperatuur niet boven de 7 graden zien uitkomen, 's middags werd het toch nog 15 graden.
Het was vandaag, ondanks de regen, nog steeds genieten van het fietsen tussen de bergen.
Zo rond de middag, ik was een plekje aan het zoeken om de zelf gemaakte broodjes te gaan eten, dat ik iemand zag fietsen in de verte. Ik dacht " zie ik dat goed, dat lijkt Richard wel " gelukkig stopte deze persoon en zodoende kon ik er snel heen fietsen en verdomd, het was Richard. Hoe is het mogelijk !!
Hij had net gegeten maar samen besloten we dat wij gezamenlijk verder wilden fietsen deze dag, hij moest dan wel nog een keer stoppen voor mijn lunchpauze.
We konden niet begrijpen dat we elkaar weer ontmoet hadden, gezien onze verschillen in dagafstanden en wijze van overnachten.
Onderweg keken we naar de route om te zien waar we ons op gingen richten om te overnachten, het werd een camping in Landeck, maar toen we daar aankwamen bleek de camping gesloten vanwege renovatie en ging pas in juni open. Dus moesten we nog eens 15 km verder. Begon toen ook weer te regenen en dit stuk was ook weer veel op & af, toen we hier dan ook aankwamen zaten we er allebei even doorheen.
Vandaag dus in Oostenrijk aangekomen en de route ging veel via de Inntal radweg. Een mooie route zo langs de Inn, en ook deze rivier heeft groen water nu.
Ook vandaag het Buchener Sattel overgegaan, ruim 1260 m hoog en daarna dalen naar 635 m een lange afdaling van 9-11%, heb daar de 60 km/h aangetikt maar deze snelheid niet aangehouden, flink in de remmen dus.
De klim naar het Buchener Sattel had een klein stukje van 16% en daar vond ik mijn Waterloo, ik ben afgestapt.....en zo'n 50 m gelopen.
Tijdens de afdaling kreeg je een prachtig uitzicht over de stad Telfs, zie foto.
Nu aangekomen in Prutz op camping Aktiv na 98 km. Zit op een hoogte nu van 847 m.
Ik ga eens rustig nadenken over een rustdag, heb al weer 6 dagen gefietst sinds mijn laatste rustdag. Maaaaar, het is hier morgen relatief koud overdag, bewolkt en slechts 12 gr. Daartegen staatvdat je wel lekker bij de receptie kunt zitten en er zijn winkels hier.
Kan ook een korte etappe fietsen en het iets warmere weer opzoeken.
Lastige afweging want de volgende etappe gaat over de passo di Resia.
Maar vrijdag & zaterdag kans op onweer rond Merano.
Ben er nog niet uit.
Ajuus Gert

1. Inge:
    26 mei 2015
    Tsjonge zeg. ....98 km. En dat met zulk slecht weer en klimmen en dalen...
    Ik heb nu echt medelijden met je. Geeft niets hoor dat je bent gaan lopen. Groot gelijk. Je hebt wel een rustdag verdiend eigenlijk...maar ja....12 graden...
  2. Sven:
    26 mei 2015
    Na het "overleven" van zon pittige dag kom je zeker weer sterker terug, Gert! Heel goed gedaan en nu al in Oostenrijk. Knap hoor, na de 1000 km mijlpaal nu alweer een doel bereikt. Steeds een stapje dichterbij. Ik zou morgenochtend lekker aankijken hoe je je voelt en hersteld bent. Eventueel een halve etappe doen, als je daar puf voor hebt. Ga zo door, het is echt een enorme prestatie die je aan het leveren bent!
  3. Jessica:
    26 mei 2015
    Goh Gert, wat ben je een bikkel! En wat ga je snel :-)
    Hopelijk valt het weer morgen mee. Die rustdag heb je ondertussen wel verdiend! Veel succes en blijf genieten ondanks het feit dat het niet altijd even makkelijk is! (Maar volgens mij komt dat wel goed)
  4. Jeanne:
    27 mei 2015
    Nou Gert, dat was me het dagje wel. Leuk dat je Richard weer tegenkomt. Maakt het volgens mij ook minder zwaar als je er even doorheen zit. De laatste loodjes hoor,kop op!
  5. Bernard:
    27 mei 2015
    goed bezig Gert, lekker een dagje niets en je laten verwennen met een etentje en een drankje. Nog even!!!! (nog geen fiets problemen?)
  6. Elske:
    dag lieve Gert,
    Ik mis je best een beetje, maar ben blij dat het goed gaat. Ik vond het zo zielig voor je dat het wel ging regenen. Maar gelukkig ben je niet van suiker : )
    Als ik jou was dan was ik met die bus gegaan.
    En sliepen er ook dieren in het pension?
    Nog even volhouden. Inge komt er bijna aan.
    Kusjes van Elske
  7. Herman:
    27 mei 2015
    Na dat bikkelen in de bergen en in de regen wel rustdag verdiend! En dan toch bijna 100 kilometer! Knappe prestatie! Van de trappers naar de stappers is geen Waterloo, maar een overwinning van de ratio! Nog ongeveer 250 km (1450 minus 1203)? Benieuwd waar je nu (8 graden in Prutz) bent. Bergen, wolken, regen, mist, heeft ook wel iets, toch? Dus gisteren door Tirol gefietst, langs de Inn (daarom Innsbruck, snap ik nu), Liechtenstein rechts laten liggen. En vandaag of morgen langs Zwitsers-Oostenrijkse grens en Zwitsers-Italiaanse grens richting Lago di Resia (ga je daar de Italiaanse grens over?). Waar buig je oostwaarts af richting Gardameer? Pak je rust, hou vol en geniet!