Kris Kras door Nederland april 2021

27 april 2021 - Terwolde, Nederland

Eindelijk!! Eindelijk kon ik op pad met fietsje en tent. Rond koningsdag beloofde het mooi weer te worden, alleen gaven de weerverwachtingen in de loop naar deze dagen aan dat het (weer) flink kouder zou worden met mogelijk 's nachts lichte vorst aan de grond. Zou je dat nu wel doen gaf Inge aan....maar ja het kriebelt zo hè. Dus toch maar gegaan en zaterdag 24 april vertrokken richting de Steeg, daar had ik mijn eerste overnachting geboekt via Campspace. Via deze website kun je een plekje boeken bij particulieren in de tuin / op hun grond. Ben er niet rechtstreeks heen gefietst maar een beetje kris kras over de Veluwe. Had een route laten maken via de routeplanner van de fietsersbond met als type Natuurroute, dan stelt de planner een route samen waarbij je zo veel mogelijk door de natuur gaat en om stedelijk gebied heen. Onderweg ten westen van Apeldoorn zag ik op mijn gps een symbool staan dat er iets van kunst moest staan in de bossen en besloot even te gaan kijken. Eenmaal gevonden zag ik bronzen boomstronken staan, keurig op een rij. Wandelaars konden mij vertellen dat het de contouren van de Kathedraal van Reims moet voorstellen. Koningin Beatrix heeft dit kunstwerk geschonken aan de Kroondomeinen  https://www.kroondomeinhetloo. Kathedraal  Ook staat hier iets verderop de zgn 'Hut van Vennema of Stoeltje'. Hier heeft Koningin Wilhelmina veel zitten schilderen waarbij prinses Juliana dan toekeek. Na circa 86km aangekomen in de Steeg bij een prachtig huis, mocht ik mijn tentje opslaan onder de platanen in de tuin. Normaliter zijn de voorzieningen wat spartaans maar hier was een normale badkamer beschikbaar met zelfs een waterkoker en koffie/thee. Boven verwachting luxe!! De nacht was idd koud maar met de juiste voorbereiding goed te doen en heb goed geslapen. De zondag begon bewolkt en met de koude noordenwind niet echt aangenaam maar eenmaal fietsend ging het prima en rond 12 uur kwam de zon er bij. Ik was toen ergens langs de Lek vlak voor de Grebbeberg. Einddoel was Odijk (bij Utrecht) daar zou ik overnachten op camping de Prinsenhof, daar aangekomen na circa 80km. De camping was bijna vol (meivakantie) maar het tentenveld was leeg....ik was de enige maar niet de eerste. Ik zag aan de afdruk in het gras dat er al eerder iemand had overnacht met een tentje, misschien wel de fietsreiziger die ik tegen kwam op de dijk langs de Lek. De reis naar deze camping ging kris kras over de Utrechtse Heuvelrug. Een gebied wat ik nog niet goed kende en het is er prachtig, nog veel onverharde paden en glooiend. Wel merk je hier t.o.v. de Veluwe en Drenthe meer de aanwezigheid van bewoond gebied. Op mijn plekje op de camping lag ik eerste rang voor een fantastische zonsondergang. De nacht verliep gelijk aan de vorige nacht. 's Ochtends stond al gelijk de zon op de tent en dat was een aangename start van de dag. Vandaag, maandag 26 april weer richting Terwolde, de natuurroute die de routeplanner had bedacht zou circa 100km zijn, uiteindelijk waren het er 107 waarbij de laatste 15km, eenmaal uit de bossen, flink tegen de oostenwind in gingen. Maar je gaat naar huis dus alle tijd. Onderweg moest ik nog op zoek naar wat extra drinken en dacht dat wel te kunnen kopen....maar ja een natuurroute mijdt stedelijk gebied en ik kwam dus weinig gelegenheden tegen waar ik iets kon kopen en wat je tegenkwam was gesloten op maandag. In Hoog Soeren wat gezocht en er zaten mensen in de tuin te genieten van het zonnetje en nadat ik er tweemaal langsgefietst was en niets in het dorpje had kunnen vinden maar gevraagd of ik water van hun kon krijgen en gelukkig geen probleem. Hoog Soeren is overigens uitgeroepen tot een van de vijftig mooiste dorpen van Nederland. Deze dag ging via de Utrechtse Heuvelrug, de Grebbelinie en over de Veluwe en onderweg kwam ik nog langs het middelpunt van Nederland, hoewel er onduidelijkheid is waar het echte middelpunt van Nederland nu exact ligt, toch wel een leuke symboliek.  Middelpunt van NL Er was hier ook een zgn. Celtic Field uit de ijzertijd te bezichtigen. Na vorig jaar de Noordkaap van Nederland aangedaan te hebben (gerekend vanuit het vaste land) en nu het middelpunt van ons landje is het wellicht een idee om dan ook het westelijke, oostelijke en zuidelijkste punt van Nederland te gaan opzoeken.

Groeten Gert

1. Arniek:
    27 april 2021
    Energiek hoor. Zal toch best vermoeiend zijn geweest met die wind xx
  2. Toos:
    Hoi Gert,
    Klinkt weer goed. Mooie tochten en mooie bezienswaardigheden. Toevallig hebben wij de kathedraal en het stoeltje afgelopen jaar ook ontdekt tijdens het fietsen. Leuk, zo ontdek je dichtbij huis toch weer nieuwe dingen. Op naar de volgende tocht.
    Groet,
    Toos
  3. Jeanne:
    27 april 2021
    Zo Gert, zie het nu pas. Een minivakantie dus maar wel weer alles eruit gehaald begrijp ik. Leuk het te hebben gelezen. Groetjes Jeanne
  4. Peter Kamphuis:
    28 april 2021
    Zo zie je maar......zo dicht bij huis en zo veel bezienswaardigheden waar ik het bestaan ook niet van wist. Leuk reisverslag.
  5. Herman:
    28 april 2021
    Hoi Gert. Sorry, lees nu pas je reisverhaal. Via jou mijn aardrijkskunde weer opgehaald. Mooie tekst! Blijkt toch steeds weer dat er in Nederland ook veel te zien is. Groet.