Weer in NL

29 mei 2017 - Anerveen, Nederland

Ben weer in NL aangekomen, vanmorgen om half tien en na 28km vanaf de camping passeerde ik de grens via een bruggetje in een stil en verlaten fietspad.
Er stond zowel aan Duitse zijde als aan de Nederlandse zijde van de grens een bankje en daar heb mijn koffie gedronken.
Voor ik bij de grens was kwam ik nog langs de Transrapid Monorail of "Magnetschwebebahn" bij de Duitse plaats Kluse. Deze constructie van 32km lang dateert van 1984. Door het opwekken van magnetische velden konden treinstellen zich verplastsen zonder direct contact met de baan. Met deze techniek konden snelheden worden gehaald tot bijna 500km/u. Na een rampzalige botsing met een onderhoudsvoertuig in 2006 met veel slachtoffers is verdere ontwikkeling gestopt.
Dat je in de grensstreek terecht kwam kon je goed merken aan de vele auto's met NL kentekens er op.
De camping van gisteren was net een NLse enclave, er kwamen daar gistermiddag nog meer fietsers overnachten, een man alleen en twee zussen.
Na 88km aangekomen op camping de Kleine Weide in Anerveen (in de buurt van Hardenberg) http://www.campingdekleineweide.nl
Vandaag meer last van de warmte gehad dan afgelopen zaterdag, ik had nu voornamelijk de wind in de rug en dat maakt dat je geen rijwind meer voelt en dus krijg je het warmer. Maar het viel reuze mee.
Buiten de caravans die hier staan, staat er nog een collega fietser en een wandelaar die het Pieterpad loopt. Morgen dan het laatste stukje, ik verwacht dat dat nog zo'n 80km is.
Dagafstand 88km totaal afgelegd 1033km
Morgen aankomst thuis
GrG

1. Remcok kamphuis:
    29 mei 2017
    Succes morgen met de laatste dag.
    En leuk deze info over de monorail.
  2. Arnieke:
    29 mei 2017
    Nog een nachtje slapen en je kan weer in je Eigen bed. Geweldige prestatie
  3. Peter Kamphuis:
    29 mei 2017
    Welkom terug in Nederland. Mooi verslag van de reis! De dagen vliegen voorbij. Goed dat je die ongure types in een Mercedes hebt ontweken. Succes met je laatste etappe. Als deze net zo voorspoedig gaat als die van Tom Dumoulin gisteren, dan zal het wel goedkomen. Het blijft bewonderenswaardig.
  4. Jeanne:
    29 mei 2017
    je zult wel weer een paar kilo's ingeleverd hebben. Goede reis morgen
  5. Geurt Hezeman:
    29 mei 2017
    Gert en weer een mooie periode achter de rug. Succes met de laatste etappe.
  6. Eva:
    29 mei 2017
    Succes Gert met de laatste kilometers!!
  7. Darja:
    29 mei 2017
    Geniet van je laatste dag en van je aankomst thuis!!
  8. Herman:
    29 mei 2017
    Geniet van de laatste kilometers! Weer bijzonder verhaal en foto's.
  9. Marlies:
    30 mei 2017
    Bijna weer thuis! Knap gedaan hoor! Goede thuiskomst!
  10. Inge:
    30 mei 2017
    Jaaaaaaaaa, Vandaag is het zover !!!! Na meer dan 1100 km op de trappers in 2 weken komt mijn kanjer weer thuis !!!!!! Welkom !!!
  11. Elske:
    30 mei 2017
    Ik ben wel een beetje laat, maar....heel veel succes met de laatste kilometers. Nu geen prutje meer, maar gezonde aardappels : )
    Fijn dat je weer thuis komt.
    Liefs Elske