Nederlandse camping......?

27 mei 2017 - Neubörger, Duitsland

Toen ik vanmorgen de rits opentrok van de tent zag ik dat de tent goed nat was van de dauw, ik had nog niet zoveel nattigheid van dauw op mijn tent gezien. Onderweg waren de wegen onder de bomen nog om 10 uur nat.
De tent moest dan ook weer nat ingepakt worden. Nauwelijks van de camping vertrokken ging het al per pont over de Weser, een oponthoudje van zo'n 30 minuten mede ook omdat de veerman de aanlegplek van het veer telkens eerst schoonspuit omdat deze anders te glad is, zal wel te maken hebben omdat de Weser een getijde rivier is.
Op zich niet erg maar het zou vandaag een lange rit worden in warme omstandigheden. Achteraf viel het met de warmte reuze mee, ik denk dat ik toch zo'n 75% van de route in de schaduw / half schaduw heb gefietst. Tijdens het fietsen merk je niet dat het zo warm is maar als je stil staat in de zon des te meer. Mijn temperatuurmeter op mijn gps gaf 30gr aan en de sensor hangt uit de zon!
Een gedeelte van de route ging door een gebied wat bekend stast om zijn rhododendronkwekerijen, rhododendron doet het goed op de veengrond wat zich hier bevindt. Ik heb helaas weinig kwekerijen gezien.
De omgeving ziet er nog steeds erg Achterhoeks uit.
De wegen en fietspaden waar de route mij vandaag over leidde was voor het grootste gedeelte nog steeds erg slecht, vele stukken waren klinkerwegen, enorm frustrerend, je butst en bonst er overheen. Zodoende zie je weinig van de omgeving want je moet naar de weg blijven kijken.
Ik kwam ook nog door het stadje Esterwegen, iemand bekend mee? Esterwegen had vanaf 1933 een concentratiekamp evenals nog 13 andere dorpen hier in het Emsland. Die in Esterwegen schijnt het oudste van het land te zijn. Eerst zaten er politieke tegenstanders van Hitler en later voornamelijk Poolse en Russische krijgsgevangenen.
Uiteindelijk na 109km aangekomen op een mooie minicamping in Neubörger van een stel NLders, echt zo'n NLse SVR camping, Prachtig sanitair, leuk veldje en slechts 10 plekken.
Voor de liefhebbers http://www.wallys-bb.nl
Bevalt me prima op deze camping en dus besloten dat ik hier een dag extra blijf staan, dus morgen een rustdag.
Als alles goed verloopt is het nog twee dagen fietsen voordat ik thuis aankom.
Dagafstand 109km totaal afgelegd 945km. Maandag maar weer verder.
GrG

1. Remcok kamphuis:
    27 mei 2017
    Gelijk heb je Gert geniet morgen van het mooie weer. Plek ziet er mooi uit. Leuk om elke dag je reisverhaal te mogen lezen.
  2. Inge:
    27 mei 2017
    Yes !!!!! Dinsdag ben je er weer !!!!!!! Maar ik kijk ook elke avond uit naar je blog hoor !!!! Zo leuk !!!!
  3. Darja:
    27 mei 2017
    Hoi Gert, wat leuk om je verhalen te lezen en de bijbehorende foto's te zien. Rust lekker uit morgen en succes met de 'laatste' kilometers!
  4. Herman:
    28 mei 2017
    Prettige rustdag Gert! Morgen over de 1000 kilometer! In totaal dus wel 1100 kilometer. Klinkt ver. Basel is volgens mij ongeveer 800. Was Italië ook ongeveer 1100/1200? Succes
    de laatste dagen!
    L
  5. Elske (en Marissa):
    Hoi Gert,

Hoe gaat het met de hitte? Ik zit thuis echt wel in de schaduw! Vandaag kun je dan lekker uitrusten, misschien kun je gaan zwemmen in Duitsland?
    Met mij gaat het goed; volgens de begeleiding staat mijn mond niet stil :) Ik heb niet zoveel last van de warmte en heb net zelfs ook gewoon gefietst. Ik ben blij dat je dinsdag weer thuiskomt!
  6. Irma timmermans:
    28 mei 2017
    goed dat je een rustdag neemt en dan fijn weer naar huis en inge
  7. Jeanne:
    29 mei 2017
    veel succes het laatste stukje