Over de getijde rivieren.

25 mei 2017 - Hemmoor, Duitsland

Opde camping in Hodorf van afgelopen nacht stonden ook nog andere vakantiefietsers, een wst ouder NL echtpaar die ook de Jutlandroute fietste maar dan vanuit NL. En een Canadese vrouw met NL roots, zij fietste in beetje in het rond in NL, DK en D.
De fietspaden zijn hier in D op veel plekken erg slecht, met name in de bebouwde kom, dan heb ik nog liever een bospad.
Vandaag heb ik enkele getijde rivieren overgestoken, zoals de Stör, de Elbe en de Oste. De Stör stond vanmorgen zogoed als droog, zie foto.
Bij het plaatsje Glückstadt ben ik de Elbe overgestoken met de Elbefähre, vaartijd circa 45min! Lengte oversteek zo'n 4km. Even een "riviertje" oversteken.
Incl. het wachten duurde dit meer dan een uur. Ze voeren met 3 veerboten en toch stond er aan de andere kant een file met auto's van 1,5 km. Hebben fietsers geen last van.
Glückstadt is een stadje dat in 1617 in opdracht van de Deense koning Christian IV als grensvesting is gebouwd in de tijd dat het Deense rijk tot aan de Elbe reikte. Omdat er ook land ingedijkt moest worden heeft hij hier voor de hulp ingeroepen van water en stedenbouwkundigen ui Nederland.
De Oste ben ik overgestoken mbv een zweefveer, nog een van de weinigen ter wereld. Ook in Engeland, Frankrijk en Argentinië zijn vergelijkbare zweefveren. Het zweefveer over de Oste is inmiddels een monument en wordt gerund door vrijwilligers. Zie foto en video.
Het was vandaag een relatief korte etappe, slechts 45km maar dat komt vanwege de afstanden tussen de campings.
Zit nu op camping Hemmoor en dat ligt aan de Kreidensee, dit meer is een paradijsje vor duikers, helder water en een diepte van circa 60m. Op de camping zie je dan eigenlijk ook alleen maar duikers. Dit meer is ontstaan doordat hier een kalksteengroeve van 1880 tot 1983 heeft gezeten tbv de cementindustrie. Op de plek van de fabriek zit nu de camping en de kalksteengroeve is nu het meer.
Dagafstand 45km totaal afgelegd 756km
Morgen maar weer verder, wellicht is het 95km verderop gelegen Sandstedt aan de Weser dan de volgende etappeplaats.
GrG

1. Harm en Dorien:
    25 mei 2017
    Kijken iedere dag uit naar je belevenissen. Volgen op de kaart je reis. Genieten van je verslagen en kijken stiekem ook of er ergens een cammping tussen zit die voor ons geschikt is!
    Sterkte en geniet ervan!
    Harm en dorien
  2. Inge:
    25 mei 2017
    Wat een ervaringen weer zeg !!!!!! Prachtig, ook dat zweefveer !!!! Wat mooi om mee te maken en heel leuk gefilmd !!!!!!
  3. Herman:
    25 mei 2017
    Wieviel kilometer bist du nun von hause? Viel spass noch!
  4. Jeanne:
    26 mei 2017
    hoop dat je het een beetje uithoudt in de hitte; pas goed op jezelf!