Geluksvogels.....

19 mei 2021 - Leeuwarden, Nederland

Wat een geluksvogels zijn we toch.... Vandaag weer prachtig weer tot een uur of 15.00 uur. Tot die tijd veel zon met in de verte landinwaarts langstrekkende onweersbuien. Later in de middag meer bewolkt maar de hele dag droog. De overnachting was top. En na het ontbijt om half tien weer op de pedalen richting het gehucht Zwarte Haan. Vanaf daar voornamelijk buitendijks kunnen fietsen naar Holwerd. Niet echt de Elfstedentocht route en wat extra km's maar wat was het schitterend en erg rustig, bijna geen fietsers gezien. Volop in de zon en zicht op de waddeneilanden, voornamelijk Ameland. Bij Zwarte Haan staat het monument van de Silkwerker, zie: Silkwerker en was tot 1948 ook de plek waar de veerboot naar Ameland vertrok maar Zwarte Haan is ook het officiële vertrekpunt van het Jacobs pad, zie foto's. Dit pad eindigt in Kaap Finistera (betekent einde van de wereld) en dit ligt uiteraard aan de kust bij Santiago de Compostella. Hier langs de kust ligt een prachtig natuurgebied gebeid waar vele vogels zitten. De zomerpolders worden langzaamaan weer omgezet naar kwelders zodat de natuur weer zijn oorspronkelijkheid terug krijgt. Overigens nog vergeten te vermelden maar gisteren kwamen we dus door Sint Annaparochie en vandaag lazen we ergens dat daar in de plaatselijke kerk op 22 juni 1634 Rembrandt van Rijn is getrouwd met Saskia van Uylenburgh. Onderweg geen terrasje maar op een bankje met schitterend uitzicht op Ameland en het natuurgebied Noarderleech onze eigen koffie gemaakt. In Holwerd bij de supermarkt onze lunch gekocht en op een mooi plekje onze stoeltjes uitgeklapt om even te genieten van het moment. Na het checken van de buienradar op naar Dokkum. De buien zitten gelukkig ver onder Dokkum. Dus op naar de volgende Elfstedenstad Dokkum. Dokkum is het keerpunt van de Elfstedentocht en daar was aandacht aan gegeven. Een mooie historische plek om even te bezoeken. In Dokkum even rond gefietst en o.a. de kapel van Bonifatius bezocht maar helaas gesloten. Hier in Dokkum was het erg druk en de terrassen waren druk bezet. Wij hebben op ons eigen 'terras' gezeten aan de Dokkummer-Ee. Zeg je Dokkummer-Ee dan kom je vanzelf in Bartlehiem. Ook zo'n historische wereldberoemde plek. Eerlijk gezegd viel het beroemde bruggetje tegen maar de historische plek is mooi om te kunnen bezoeken. Het bruggetje konden we met enige moeite passeren en verder ging de reis naar Leeuwarden. Daar na 84 km aangekomen bij onze overnachtingsplek in het natuurgebied de Groene Ster. Hier hadden we ook een diner besteld, een tajine met salade, toetje en drankje. Je kon ook een sauna boeken en een tweepersoons bubbelbad, dat laatste hebben we gedaan, heerlijk. De zon gaat hier weer mooi onder en morgen gaan we weer verder en beginnen we met een bezoekje aan de Elfstedentochtplekken in Leeuwarden.

Groetjes Inge en Gert

1. Jeanne:
    20 mei 2021
    Tsonge, zeker bofkonten zeg. Vandaag zal het ook goed komen tenminste hier. Hopelijk voor jullie ook in het hoge noorden. Leuk zoveel gezien te hebben. Veel plezier verder
  2. Herman:
    20 mei 2021
    Weer een mooi reisverhaal met mooie foto's en mooi weer. Duidelijk te zien dat jullie in N e d e rland fietsen. Krijg weer zin om ook die kant op te gaan. Geniet verder. Groet, ook van Denny.