Dag 8 DK

8 juli 2021 - Frifelt, Denemarken

Vandaag dan DK bereikt. Via de route die ik volgde was het 38 km tot ik bij het superkleine grensplaatsje Rubøl aanbelandde en alwaar ik Denemarken binnentrapte. Geen grenscontrole, helemaal niets van iets dat officieel leek. Bij de grens kwam ik nog een stel tegen dat op dezelfde camping stond/staat althans zij staan daar nog met hun tent en zijn ook vakantiefietsers. Even met elkaar gekletst en toen konden zij een mooi plaatje schieten van mij bij het grensbord. De afgelopen nacht was rustig verlopen na de onstuimige avond en ik kon mooi op tijd op pad. Eerste doel een ontbijtje en ik dacht dat doe ik niet in het plaatsje waar de camping lag want die was super toeristisch en wellicht druk bij de bakkers. Iets verder op de route zou ik ook nog door een dorpje komen alleen niet goed gekeken naar de afstand. Het bleek 15 km te duren voor ik aan mijn ontbijtje zat bij de plaatselijke Penny die ook een Bäckerei in huis had. Eenmaal het buikje vol dan op de pedalen richting DK. Dit laatste stuk door Duitsland was niet leuk, veel op doorgaande (auto)wegen gefietst en saaie natuur. Veel grasland en weinig bebossing. Een ding scheelt, de Duitse automobilisten hebben respect voor fietsers en gaan met een boog om je heen en als er een tegenligger komt blijven ze achter je en halen niet in. Een Nederlander frummelt zijn auto er gewoon tussen. Bij de grens nog even een koffietje gemaakt en even kijken waar naar toe te gaan. Besloten eerst nog maar eens de kust te volgen omhoog in noordelijke richting en dan maar eens kijken in de middag waar ik uitkom. Helaas ging de route niet zo mooi langs de kust als in Duitsland maar was wel superrustig met wijdse uitzichten en je komt bijna niemand tegen. Direct over de grens zag ik de eerste grafheuvels alweer van de Vikingen. Vandaag er tientallen gezien. Ook de bekende gravelpaden  weer gehad, die heb je hier vaak en of dat voor heel DK geldt weet ik niet maar ook in 2017 bij het fietsen van de Jutlandroute had ik ze veelvuldig onder m'n wielen. In de middag na zo'n 70 km gefietst te hebben had ik besloten te overnachten in een zogenaamde shelter, het heeft wel iets weg van een konijnenhok voor volwassenen :-) Dank je Inge voor de benaming. Op de site Shelters gekeken naar de mogelijkheden en kortste bij was er een in het dorpje Frifelt. Had er onderweg al meer gezien maar die kwamen te vroeg op mijn pad. Van te voren gedacht dat ik voldoende water moest hebben en in het dorpje bij een plaatselijke autobedrijf gevraagd om water en alle flessen die ik had gevuld. Had even moeite om de shelter te vinden maar ik moest via een klein paadje tussen de huizen door. De shelter ligt in het dorpje achter de huizen. De shelter ligt er mooi bij, gras gemaaid en zelfs een overkapping met tafel en banken. Mooi, dacht ik, laten we de uitdaging aangaan. Heb eerst de shelter wat uitgeveegd met een klein stoffertje die ik altijd bij me heb en toen de binnentent opgehangen met touwtjes in de shelter want muggen zullen er wel zijn en dan heb ik daar geen last van. Eenmaal geïnstalleerd komt er een man aan fietsen die vraagt of ik ga overnachten en met hoeveel personen, ik zeg ik ben alleen waarop hij een sleutel te voorschijn haalt voor het toilet en waterpunt en dat de kosten 30 dkr zijn, zo'n 4 euro. Euhh dacht ik....is dit geen 'wild' kamperen? Nee dus. Dit is een veldje van de dorpsvereniging en er worden hierop allerlei activiteiten georganiseerd voor jong en oud. Er staat een gebouwtje waarin zich een toilet, douche en keukentje bevind. Ik mocht ook wel de tent opzetten maar gaf aan in de shelter te willen slapen omdat dit mijn eerste keer zou zijn. Ik kreeg dus de sleutel van het gebouwtje en moest deze morgen inleveren bij zijn vrouw op de hierachter gelegen straat op nr 18. Geen echt wildkamperen dus en er zijn mensen die weten dat ik hier ben dus niemand hoeft ongerust te zijn :-) ik zit dit nu voor de shelter te tikken en heb alleen een paar mensen gezien die wandelen met hun hond. Misschien krijg ik nog zin een kampvuurtje te maken hoewel ik daar niet zo handig mee ben....toch Inge? Strak maar eens kijken waar de reis morgen heen gaat maar ik denk over te steken van hier de Noordzee kust naar de Oostzee kust.

Km vandaag waren 90 en totaal nu 674

groetjes Gert

ps1 Deze blogpost is gemaakt op mijn telefoon. Taalfouten en gekke opmaak gebeuren dan zomaar. Stoor je er maar niet aan. :-)

ps2 Altijd leuk als je reageert maar wees niet bedroefd, beledigd of ongerust als ik niet altijd reageer. De tijd ontbreekt mij soms hiervoor.

1. Inge:
    8 juli 2021
    Wat een ervaringen weer!!! En wat een geweldige foto bij het grensbord . Gelukkig ben je ook vanmiddag weer veilig aangekomen op een prachtige unieke overnachtingsplek. Al is het niet een originele, maar toch....
    Ziet er zoooo leuk uit...
    Maar, inderdaad, ga maar geen kampvuurtje maken... Tenzij je de muggen wil verjagen met rooksignalen.... Want dat lukt jou echter wel... Uitroken....😀😀
    Fijne dag morgen weer en blijf voorzichtig doen!! 🐰
  2. Herman:
    8 juli 2021
    Have det sjort der Gert! Mooi om te volgen en mooie foto's! Geeft goed beeld van de route. Groet.
  3. Peter Kamphuis:
    9 juli 2021
    Moest je niet betalen omdat je Nederlander bent? Sinds de omstreden penalty van Makkelie zijn Nederlanders in Denemarken minder populair, zo schat ik in.