Dag 7

7 juli 2021 - Dagebüll, Duitsland

De wind heeft mij niet wakker gehouden en heb prima geslapen. De zon stond al om zes uur op de tent en met mijn buff (soort van col shawl) over mijn ogen nog tot half acht geslapen. Bij het opbreken kreeg ik nog bezoek van een kat, hij of zij was erg nieuwsgierig waar ik mee bezig was. Na vertrek eerst op zoek naar een ontbijtje en na 5 km vond ik in een dorpje een buurtsuper. Daar hadden ze verse belegde broodjes en ook gelijk maar voor de lunch het e.e.a. meegenomen. Vandaag een stuk wind tegen en dan realiseer je hoeveel gemak ik gisteren had van diezelfde wind. Onderweg een mooi kunstwerk gezien van spijkerbroeken genaamd Windhosen.... Ik vind het erg mooi, zou ik ook wel in de tuin willen hebben. Bijna de hele dag zon en nu ik dit verhaal zit te tikken in het restaurant van het hotel, nee ik verblijf niet in het hotel maar het hotel heeft ook een camping, betrekt de lucht. We zitten buiten op het terras maar voor hoelang.... In ieder geval ik zit op mijn eten te wachten en ik heb gekozen voor de Tipp bom Küchenchef....ben benieuwd. Halverwege het verorberen van de cordon bleu begin het te regenen. Nou wat een chaos iedereen wilde natuurlijk gelijk naar binnen met hun eten maar ja coronaregels hè... Maar ging allemaal goed en binnen rustig af kunnen eten. Overigens ook weer kan men niets met de internationale QR code er werd er zelfs een beetje kribbig op gereageerd, ze willen een papiertje zien en daar kijken ze alleen maar op. Maar ja iedereen kan eenvoudig zo'n papiertje van het RIVM namaken. Echt heel verbazend dit. Ze zijn hier dan wel weer heel erg bezig met de afstand en draagplicht mondkapje. In de toiletten en overige sanitaire ruimtes mag maar 1 persoon aanwezig zijn en buiten hangt er dan een bord dat je om moet draaien als je naar binnen gaat. Het is mij niet overkomen dat er iemand zich niets van aantrok maar kan me goed voorstellen dat dat wel gebeurt. De route vandaag ging bijna de hele dag langs en door het kweldergebied langs de kust. Prachtige vergezichten met dit weer, echt een kadootje. En het verveelt totaal niet. Ik zag opeens een smalspoor vanaf de kust naar een paar huizen gaan die op terpen staan en toevallig was er een man het gras van de dijk aan het maaien en kon mij vertellen waar het voor diende. In de huizen verblijven mensen die werken voor 'die Kustwache' en met het smalspoor kunnen mensen en goederen er naar toe gebracht worden. Je kon ook zien dat er iets gebouwd werd en de man vertelde dan ook dat alle bouwmaterialen ook met dit smalspoor er naar toe gebracht moest worden. Wat later op de dag zag ik nogmaals zo'n dergelijk smalspoor voor de eilanden Oland en Langeness. Wat ik ook de hele dag tegen kwam zijn die klaphekjes die de schapen tegen moeten houden. Ik heb ze maar niet geteld, soms om de 500 meter, werd er gek van. Telkens af en op stappen en weer de gang erin krijgen. Deed me denken aan het krantenbezorgen vroeger, toen moest ik ook zwaarbeladen telkens weer op gang komen ha ha ha. Dan ,dan opeens voel je de fiets zwabberen....het bekende gevoel van een lekke band. Ja hoor de achterband maar geen probleem binnen 30 min gefikst. De hele pruttel ff van de fiets af en ik gebruik de tassen dan als ondersteuning voor het stuur omdat er zoveel op het stuur zit dat deze niet rechtstreeks op de grond kan rusten. Omdat er vanaf hier geen campings meer zijn op het vasteland tot aan Denemarken,vandaag slechts 60 km gefietst en dat brengt het totaal op 584 km. Inmiddels net voor het onweer losbarstte na het eten de tent droog kunnen bereiken en nu zit ik verder te werken aan dit verhaal met koffie buiten want de bui is al weer weggetrokken. Er staat hier een zwerfstoel die handig van pas komt. De overbuurvrouw vertelde dat er gisteren ook een fietser was die de stoel had gebruikt.  Morgen fiets ik Denemarken in en heb nog extra tijd denk ik voor een klein rondje ergens in Denemarken. Vanavond maar eens ruwe plannen maken.

groetjes Gert

ps1 Deze blogpost is gemaakt op mijn telefoon. Taalfouten en gekke opmaak gebeuren dan zomaar. Stoor je er maar niet aan. :-)

ps2 Altijd leuk als je reageert maar wees niet bedroefd, beledigd of ongerust als ik niet altijd reageer. De tijd ontbreekt mij soms hiervoor.

1. Arniek:
    7 juli 2021
    Ik vind die spijkerbroeken ook mooi
  2. Inge:
    Echt leuk die broeken...
    Wat jammer van de lekke band, zelfs nu er een nieuwe achterband op zat.
    Schitterende foto's van een schitterende omgeving!!!!
  3. Sven:
    7 juli 2021
    Gaat lekker zo, Gert! Veel plezier in Denemarken. Tip: volg de 1 (uitgepijlde fietsroute) langs de westkust tot esbjerg, pak daar de 6 naar het oosten, dan via de 3 naar het zuiden, bij de grens de 8 naar Als.
  4. Eva:
    Goed bezig. Denemarken is nu nog een klein eindje!! 👍
  5. Jeanne:
    7 juli 2021
    tips kan ik je niet geven maar ik vind je wel stoer en dan nog met pech!!!! Je vat het allemaal luchtig op; knap hoor!