Dag 2

2 juli 2021 - Leer, Duitsland

Na de gezellige avond vol verhalen en ervaringen kort maar goed geslapen. Al die fietsreizigers die Herman en Marja hebben ontvangen kwamen van over de hele wereld, Canada, Mexico, Australië maar ook veel Denen en een stel met kleine kinderen uit Frankrijk. Ze konden veel vertellen over deze mensen. Herman en Marja zijn ontzettend hartelijk en gastvrij en heel bijzonder, zij slapen bv altijd buiten, het liefst onder de blote hemel maar als dat niet kan onder de veranda. Ook bijzonder is het achterlaten van hun huis voor mij, ik zit te ontbijten en zij zijn al vroeg weggegaan. De sleutel leg ik op een afgesproken plekje. Waar kom je dat nog tegen. Geweldig! Vandaag richting Duitsland, bij Bad Nieuweschans zal ik de grens overgaan en heb alvast een camping gebeld, ik was welkom. Moest wel geld meenemen want pinnen kon niet ha ha ha. De circa 250 km na deze camping zijn er niet veel campings en hoop dat die er wel zijn, ook open zijn. Zit nu op een mooi plekje in een natuurgebied te lunchen, de left-overs van gisterenavond :-) Pastasalade is het nu. Neem vandaag de tijd en doe rustig aan. Camping heeft Mittag Ruhe tot 15.00 uur en ik heb 'tijd' over. Op mijn checklist staat een bezoekje aan de Kiekkaaste, dat is een vogelkijkhut aan de Dollard tegen de Duitse grens aan. Zie website: Kiekkaaste dat betekende een D-tour van zo'n 12 km extra. Maar ben er nu zo kort in de buurt dat laat ik niet lopen. Het was de moeite waard, kijk maar naar de foto's. De Kiekkaaste staat aan de Dollard en daar is net als in de Waddenzee het getijde goed merkbaar. Het looppad er naar toe is niet geschikt voor fietsers, met de fiets blokkeer je het pad , er kan dan niemand langs. Toch zag ik fietsers er naar toe gaan en later weer andere fietsers....helaas gemist dat ze elkaar tegenkwamen. Ik was rond 15.45 uur op de camping in Leer en een beetje gedoe bij de receptie. Er waren meer mensen die wilden inchecken en alles moest uiteraard Corona proof op z'n Duits. Formulieren invullen, vaccinatiebewijs laten zien en natuurlijk had 1 persoon z'n zaakjes niet voor elkaar en werd heengezonden om een test te halen. Ik had met mijn Europese QR code geen enkel probleem. Vandaag was het toch nog 92 km, min de 12 maakt dat de geplande rit 80 km gewezen had. Het was vandaag droog met in de late middag zon en een klein buitje. Waar morgen de reis heen gaat en waar ik overnacht...er zijn meerdere mogelijkheden.

Totaal nu 212 km gefietst.

Groetjes Gert

ps1 Deze blogpost is gemaakt op mijn telefoon. Taalfouten en gekke opmaak gebeuren dan zomaar. Stoor je er maar niet aan. :-)

ps2 Altijd leuk als je reageert maar wees niet bedroefd, beledigd of ongerust als ik niet altijd reageer. De tijd ontbreekt mij soms hiervoor.

1. Wenda:
    2 juli 2021
    Wat een leuke ervaring op je logeeradres!
    Als GGD-er doet het mij natuurlijk goed dat de Europese QR werkte ;-)
  2. Herman:
    3 juli 2021
    Succes Gert! Prettige fietsreis! Mooie foto's, vooral die met water. Vanaf nu niet alleen de Tour de France volgen maar ook jouw Tour de Danemark. Groet.
  3. Arniek:
    3 juli 2021
    Leuk om je reisverhaal te legend. Veel succes met de rest van de reis