Dag 10 zwaar maar prachtig

10 juli 2021 - Blommenslyst, Denemarken

Vanmorgen om kwart over negen op pad om richting Odense te gaan, ligt op het eiland Fyn of bij ons bekend als Funen. Vlak voor Odense zit een camping en vandaar zak ik morgen af richting de havenplaats Bøjden om de Ferry te nemen naar het eiland Als waar Lysabild op ligt. Vandaag dus fietsen over het eiland Fyn, ik wist dat het een dag zou worden met veel klimmetjes. Het eiland heeft namelijk een glooiend landschap. Ik heb weinig echt lange stukken vlak gehad, het was of omhoog of omlaag of vals plat. Omhoog tot uitschieters tot 9 %. Het was telkens met 7 km/h omhoog en dan weer voor even met 35 km/h (of meer) omlaag. Totaal aantal hoogtemeters vandaag was 627. Het was dus best wel pittig maar zo mooi, geweldige uitzichten en dan met de zon vanmiddag en een aangename temperatuur, best wel genieten!  Ook geen fietsers gezien, de weggetjes waren enorm rustig met verkeer en het  viel me op dat er hier zo weinig bankjes staan. Hier staan de velden vol met diverse soorten graanteelt, zover je kunt kijken, enorm grote velden vol. In het middengedeelte van de route heb ik 30 km lang geen winkel gezien. Alleen maar heel kleine gehuchten, bestaande uit niet meer dan een paar boerderijen. Gelukkig had ik nog even wat ingeslagen toen ik nog een supermarkt zag, ik wist toen nog niet dat er even niets meer kwam. Om op Fyn te geraken moest ik de Lillebaelt over en er zijn twee bruggen, een voor 'normaal' verkeer en dus ook voor fietsers, en een voor snelweg verkeer. Die laatste is best wel een grote brug maar die waar ik over moest was ook best wel lang. Na het oversteken van de Lillebaelt zag ik een tentje waar ze ijs verkochten en heb een smaak uitgekozen die ik niet ken, het smaakte voortreffelijk. Morgen dus richting de Ferry en ik zie nog wel welke route ik neem daar naar toe. Wellicht morgen nog eerst genieten van het idyllische plekje wat ik heb op deze camping. De camping heeft overigens een creatieve prijslijst / plattegrond. De eigenarersse sprak  goed Nederlands, had ze van de Nederlandse gasten opgepikt. Van origine is ze Duitse. Het is een leuke kneuterige camping en de plekken staan rond om een klein meertje, erg idyllisch. Oh ja, morgen ga ik een stuk lichter op pad want er is bij het verorberen van een koekje bij de koffie vanavond een stukje van een kies afgebroken :-). Maandag gelijk maar een afspraak bij de tandarts maken.

groetjes Gert

ps1 Deze blogpost is gemaakt op mijn telefoon. Taalfouten en gekke opmaak gebeuren dan zomaar. Stoor je er maar niet aan. :-)

ps2 Altijd leuk als je reageert maar wees niet bedroefd, beledigd of ongerust als ik niet altijd reageer. De tijd ontbreekt mij soms hiervoor.

1. Wenda:
    10 juli 2021
    Wat een prachtig plekje op de camping! Hebben ze daar ook seizoensplaatsen? ;-)
  2. Arniek:
    10 juli 2021
    Mooie fotos weer Gert. Dus ik need aan dat je morgen het einde bereft omdat je zegt maandag een afspraak nij de tandarts te maken. Leuk deze blog
  3. Inge:
    10 juli 2021
    @Wenda: zou wel een leuke stek zijn, maar dan wordt het elke keer wel een eind fietsen....
    @Arniek: Gert komt dinsdag terug, maar hij zal maandag de tandarts vast bellen
  4. Inge:
    10 juli 2021
    En weer een beetje pech vandaag, dat gedoe met de kies. Maar verder gelukkig ook een prachtige dag met veel ervaringen, uitzichten en inspanningen...
  5. Eva:
    11 juli 2021
    Ik lees " schildpadden ijs" ha ha. Lekker zeg. Geniet van de laatste dagen daar.
  6. Jeanne:
    11 juli 2021
    prachtige foto's Gert en je bent een echte verhalenschrijver.
  7. Inge:
    11 juli 2021
    Ja Eva, ik ben ook erg benieuwd naar de smaak van schildpaddenijs... Beetje hard? Langzaam eten? 😃
  8. Peter Kamphuis:
    11 juli 2021
    Mooi om jouw fietsreis zo via verhalen en foto's te volgen. En.... 40.000 km! Ik doe het je niet na. Gelet op jouw foto's moet je bij Santos eens informeren of ze jou niet willen sponsoren. Have en dejlig dag i danmark.