Weer (bijna) droog!!!

18 mei 2021 - Oude Bildtzijl, Nederland

Om met de titel van dit verhaal te beginnen, weer ontzettend veel geluk gehad met het weer vandaag. Frisse start, later veel zon en toen we in Franeker waren trok er een onweersbui langs Franeker heen maar daar hadden wij geen last van. Verder op de route in het gehucht Ried moesten we even 8 minuten schuilen voor een klein buitje. Kwamen precies bij de start van de bui langs een muziektent. Kortom weer erg veel mazzel gehad vandaag. Vanmorgen eerst even Bolsward bekeken en vervolgens naar Harlingen. Naar Harlingen wilden we via het buitendijks gelegen fietspad langs het IJsselmeer. Dat is niet de officiële route maar wel heel mooi met het schitterende weer vandaag. Daarvoor zijn we naar Zurich gegaan omdat daar het fietspad begint en hadden we ook even zicht op de Afsluitdijk. In Zurich weer even onze eigen koffie gemaakt op een bankje bij de kerk. We zagen bij de plaatselijke souvenirshop mooie voorbeelden van verwarrende postbezorging.... Zürich of Zurich..... Op het buitendijkse fietspad genoten van de vergezichten en het zonnetje. In Harlingen hebben we onze lunch gehaald bij de supermarkt en heerlijk op een bankje in de zon bij de haven opgegeten. Harlingen is prachtig en hebben er ook even flink wat km's door de oude stad gefietst om alles te bekijken. Ook nog naar het havenhoofd gefietst en daar lag de potvis die de fontein voorstelt van de 11fountains. Ook in Franeker de nodig extra km's gemaakt door de stad. Ook Franeker heeft vele grachten en oude huizen maar niet zo fraai als Harlingen. In Franeker nog een terrasje gedaan en genoten van het zonnetje. Dit terrasje maakte deel uit van het Eisa Eisinga Planetarium. Na Franeker kwam echt het vlakke land en hier waren vele bollenvelden te bewonderen, prachtig! Niet alle tulpen waren al ontkopt er was nog genoeg te zien. We zijn nu aanbeland in het gehucht Oudebildtzijl, dat ligt iets boven Sint Annaparochie. Een prachtig appartement op de begane grond met wijds uitzicht richting Waddenzee. Die zien we niet maar wel de dijk in de verte. Ook hier wordt weer gekookt voor ons. Afstand vandaag zo'n 80 km. Morgen via Dokkum naar Leeuwarden, daar ligt voor ons niet de finish....moeten dan overmorgen nog verder.

Groetjes Inge en Gert

PS. Aanvulling: nu het donker wordt zien we het licht van de vuurtoren van Ameland. De gastvrouw vertelde het al.

1. Eva:
    18 mei 2021
    Mooie plaatjes zeg. Wat fijn dat het weer zo meevalt. En wat is Harlingen mooi hè? Echt vakantie gevoel!
  2. Inge:
    18 mei 2021
    Harlingen is echt een prachtig stadje. Ook leuke winkeltjes... Maar dat komt vast een andere keer... Nu er langs gefietst...
  3. Herman:
    19 mei 2021
    Mooi verhaal! Met de foto's er bij jaloersmakend. En dan ook nog geluk met het weer en een prachtig appartement. Genieten dus! Vraagje: altijd gefietst of ook nog gekluund? Veel plezier nog!
  4. Wenda:
    19 mei 2021
    Zo leuk om jullie reisverslag te lezen! Fijne dagen nog
  5. Jeanne:
    19 mei 2021
    zijn jullie ook in het planetarium van Eise Eisinga geweest? Daar was ik destijds zo van onder de indruk. Wens jullie vandaag weer een mooie dag toe. Veel plezier.
  6. Tinie:
    19 mei 2021
    Ik zie strak blauwe luchten. Veel fiets plezier nog samen. Hoe doe je dat met je e-bike Inge? Kun je toch geen 80 km mee fietsen....
  7. Inge:
    @ Herman: steeds gefietst 😀
  8. Inge:
    19 mei 2021
    @Jeanne: we hebben eigenlijk geen tijd gehad om ook het museum te bezoeken. Komt vast een andere keer. Ons doel is nu het fietsen en de stadjes aan te doen. Culturele zaken komen een volgende keer.
  9. Inge:
    19 mei 2021
    Tinie, ik heb een grote accu. Daar kan ik mee in de 'sportstand ' ongeveer 80 km. Nu tijd ik steeds een tandje lager. Goed te doen. Vooral veel met de wind in de rug. Dan kan ik wel 120 km ver komen.