Langs de Rijn richting Sankt Goar

15 mei 2015 - Sankt Goar, Duitsland

15 mei Dag 6 verder langs de Rhein
Langs de Rhein richting Sankt Goar ging het vandaag, een ritje van 75 km. Vannacht regende het gestaag door dus dat werd vanmorgen nat inpakken, best wel een uitdaging. Gelukkig regende het toen niet meer, beetje gesputter nog.
Ben eerst naar de bakker gegaan om brood te halen voor onderweg. Tegen de middag kwam de zon weer te voorschijn en toen maar een plekje gezocht om de tent te laten drogen en een broodje te smeren. Onderweg bij de koffiebreak had ik een heel gesprek met een vrouw van 77 jaar, ze kwam me al hardlopend tegemoet en blijkbaar was ze ergens gekeerd want ze kwam er weer aan en stopte bij mij. Vroeger had ze ook wedstrijden gelopen en ook nu loopt ze nog echt hard.
Bij Koblenz komt de Moezel in de Rhein, dat noemt men de Duitse Eck, daar was het lekker toeristisch en nog even gesproken met andere fietsers.
De route was afwisselend, dan weer mooi rustig met uitzichten op het Rijndal met de wijn ranken, dan weer een stuk industrie, en dan natuurlijk de vele dorpjes met de promenades. 1 Springt eruit en dat is Boppard, erg mooi stadje.
Het spectaculair moment was dat er twee straaljagers min of meer door het Rijndal vlogen en bij een bocht gooiden ze hun machine op z'n kant, ze vlogen erg laag en mooi om te zien, maar een herrie!!
De wind waaide de hele dag in de voor mij goede richting door het Rijndal en dat schoot lekker op, ik kon af en toe lekker knallen.
Veel burchten staan er langs de rivier, deze schijnen allemaal verloren zijn gegaan in allerlei twisten en oorlogen. Later zijn er vele weer herbouwd door de rijkere families.
Best wel lawaaierig eigenlijk het Rijndal, aan beide zijden lopen spoorlijnen en verkeerswegen, slaap nu dan ook weer op een camping iets verder van de rivier af, je denkt er dan bijna te zijn aan het eind van de rit moet je nog even 1 km klimmen van 3 tot 5% volgens mijn Garmin.
Maar was hier lekker op tijd en kon zo nog even naar de supermarkt, deze ligt aan de overkant van de rivier en het werden dure boodschappen want een enkeltje koste 2,50 euro. Voor een retourtje krijg je 50 ct korting........
Morgen naar camping Riedsee in Leeheim.
Hoe de route daarna verder gaat kun je lezen op 1 van de foto's die ik vandaag geplaatst heb.
Tot morgen. Gert
Ps,
voor Herman, ja had bewust gekozen om niet te fietsen langs de Rijn op hemelvaartsdag, veels te druk.
voor Ad, nee soms gaan ze wel jou kant op en soms de andere kant en spreek je fietsers bij rustplaatsen of toeristische plekjes.

1. Herman:
    15 mei 2015
    Vandaag kwam de wind hier ook uit het noorden, dus dacht ik al: Gert zit goed. Volgens mij zit je op schema of niet? Tot nu toe elke keer de geplande overnachtingsplaats gehaald. Misschien mogen we af en toe een vraag stellen? Volg je deze route ook via een gps-track? En is dat ongeveer het zelfde als een routeplanner in de auto, maar dan zonder geluid? En kies je dan bijvoorbeeld: route Hans Reitsma? Plezierige tocht morgen!